Проте це відбудеться найближчим часом. Тож давайте подивимося, що в результаті зміниться.
Новації щодо пестицидів та агрохімікатів
Закон про пестициди і агрохімікати доповнено статтею 25.
Норми цієї статті стосуються тільки періоду воєнного стану та 90 днів з дати його припинення або скасування.
Під час цього періоду Держсанепідслужба не погоджує планів державних випробувань пестицидів і агрохімікатів та переліків пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні. Для держреєстрації пестицидів і агрохімікатів, у тому числі розпочатої до набрання чинності новим законом, наявність позитивного висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи не вимагатиметься.
Очікується, що це значно пришвидшить процес їх держреєстрації, а отже й використання сільськогосподарськими товаровиробниками.
Водночас під час зазначеного періоду не вимагається держреєстрація агрохімікатів у випадках, передбачених ст. 4 Закону про пестициди і агрохімікати:
- на дослідні партії, що використовуються для державних випробувань та наукових досліджень;
- на виробництво для експорту та виробництво дослідних партій, що використовуються для державних випробувань, науково-технологічних досліджень та випробувань;
- на агрохімікати за переліком згідно з додатком до цього Закону.
Не вимагається держреєстрація агрохімікатів для товарних категорій, перелік яких наведено в новій ст. 25 Закону про пестициди і агрохімікати.
Не вимагається держреєстрація пестицидів у випадках, якщо діючу речовину пестициду включено як дозволену до Бази даних пестицидів ЄС, що підтверджуються відомостями, розміщеними на офіційному вебсайті ЄС.
Відсутність держреєстрації агрохімікатів і пестицидів в наведених вище випадках направлене на спрощення посівної кампанії поточного, 2022 року.
Ще одна зміна внесена в абз. 2 ч. 1 ст. 16-5 Закону про пестициди і агрохімікати: до компетенції МОЗ належатиме встановлення державних санітарних норм і правил (а не гігієнічних вимог, як було раніше) транспортування, зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів.
Фітосанітарна експертиза
Запроваджена особлива процедура фітосанітарної експертизи під час воєнного стану та протягом 90 днів з дати його припинення або скасування (див. п. 1-2, яким доповнено розділ ІХ Закону про карантин рослин).
Огляд та відбір зразків для експертизи зможуть здійснювати спеціалісти фітосанітарної лабораторії, включеної Держпродспоживслужбою до Переліку лабораторій:
- державні фітосанітарні інспектори;
- аудитори зі сертифікації (агрономи-інспектори) (фізична особа, яка отримала свідоцтво аудитора зі сертифікації (агронома-інспектора) та включена до Реєстру аудиторів із сертифікації (агрономів-інспекторів) – див. ст. 1 Закону № 411-IV);
- інші фахівці лабораторій.
Тобто дозволено проводити фітосанітарну експертизу фахівцям приватних лабораторій, які включені до відповідного Переліку. Це дозволить розблокувати роботу щодо переміщення вантажів з рослинницькою продукцією через сухопутні кордони, адже на сьогодні не вистачає інспекторів для відбору зразків, а державні лабораторії не справляються з проведенням експертизи.
Особливості включення до Переліку лабораторій наведені в пп. 2 п. 1-2 розділу ІХ Закону про карантин рослин. Держпродспоживслужба веде Перелік фітосанітарних лабораторій, підтримує його в актуальному стані та оприлюднює на своєму офіційному вебсайті.
Результати фітосанітарної експертизи (аналізів), проведеної фітосанітарною лабораторією, включеною до Переліку фітосанітарних лабораторій, визнаються Держпродспоживслужбою, для цілей видачі сертифікатів, передбачених Законом про карантин рослин.
Інші внесені до Закону про карантин рослин зміни стосуються фітосанітарного сертифікату.
Такий сертифікат має відповідати зразку, затвердженому Міжнародною конвенцією про захист рослин.
Такі сертифікати, видані державою-імпортером, визнаються в Україні в паперовій або електронній формах. Вони мають однакову юридичну силу.
Оригінали фітосанітарного сертифіката та фітосанітарного сертифіката на реекспорт видаються державним фітосанітарним інспектором:
- у паперовій формі – якщо цього вимагають фітосанітарні заходи країни призначення;
- в електронній формі – в інших випадках, у тому числі на вимогу особи.
Під час воєнного стану строк дії фітосанітарного сертифіката та фітосанітарного сертифіката на реекспорт на території України становить 30 днів з дня його видачі.
Підкориговано підстави для анулювання та/або переоформлення сертифіката (див. зміни до частини сьомої ст. 46 Закону про карантин рослин). Замість підробки додана інша підстава – зміна адреси, країни призначення чи пункту ввезення.
Спрощення митних процедур при імпорті живих тварин
У разі ввезення на територію України живих тварин скасована заборона не транспортуватися через територію, щодо якої існують обмеження, підтверджені відповідною міжнародною організацією або ветеринарною адміністрацією країни походження чи транзиту (див. зміни до п. 4 ч. 1 ст. 85 Закону про ветеринарну медицину).
Скасована заборона при ввезенні або транзиті вантажу з тваринами, якщо є присутність особливо небезпечної хвороби, занесеної до списку МЕБ, до якої ці тварини є сприйнятливими, що підтверджено в одній або більше країнах транзиту на території або на територіях, через які переміщувався вантаж з тваринами (див. виключений з Закону п. 2 ч. 1 ст. 91).
Таким чином, спрощуються митні процедури при ввезенні (пересиланні) вантажів з живими тваринами в Україну шляхом дозволу транзитного переміщення живих тварин через територію країн, в яких фіксуються випадки небезпечних хвороб тварин, за умови якщо відповідні тварини походять з господарств тих країн, що є вільними від небезпечних хвороб тварин.
Ще одна зміна – переноситься на 1 рік з дня завершення воєнного стану введення в дію Закону №1206-IX (новий закон про ветеринарну медицину), оскільки в умовах обмеженого функціонування органів центральної виконавчої влади стає неможливим в повному обсязі підготувати необхідні нормативно правові акти на виконання його вимог.
Оснащення прикордонних інспекційних постів
Відтерміновується на 3 роки з дня припинення або скасування воєнного стану відповідні вимоги щодо облаштування та оснащення прикордонних інспекційних постів за європейськими стандартами, у зв’язку з неможливістю під час війни здійснити необхідне фінансування та реалізацію робіт із їх будівництва (див. зміни до п. 3 розділу Х Закону № 2042-VIII).
Постачання української органічної продукції на ринок ЄС без додаткового перехідного періоду
Викладено в новій редакції п. 2 розділу XI Закону № 2496-VIII, чим забезпечено можливість постачання української органічної продукції на ринок ЄС шляхом надання українським органічним виробникам, які здійснювали виробництво за стандартами ЄС, права перейти на українські стандарти виробництва без додаткового перехідного періоду (якщо це відбувається у рамках одного і того ж органу сертифікації).