Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків інформує, що для зручності та допомоги платникам податків при складанні податкової звітності з податку на додану вартість та декларуванні суми ПДВ до бюджетного відшкодування Державна податкова служба України розробила відеоролик «Декларування суми ПДВ до бюджетного відшкодування».
Так, бюджетне відшкодування – відшкодування від’ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника (п.п. 14.1.18 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу від 02.12.2010 № 2755-VI зі змінами та доповненнями, далі – Податковий кодекс).
Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до державного бюджету України або відшкодуванню та строки проведення розрахунків регламентовано статтею 200 Податкового кодексу.
Сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду (п. 201.1 ст. 200 Податкового кодексу).
Для одержання права заявити суму ПДВ до бюджетного відшкодування повинні бути дотримані такі умови:
відсутність податкового боргу (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до Податкового кодексу);
сума податку має бути фактично сплачена отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України;
сума податку не повинна перевищувати суму реєстраційного ліміту СЕА ПДВ, обчислену відповідно п. 2001.3 ст. 2001 Податкового кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації.
Слід також зазначити, що суми податку на додану вартість, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування та зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення (п.п. 69.29 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу).
При цьому, відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу, платники податку на додану вартість тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов’язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
Для того щоб задекларувати право на бюджетне відшкодування, платник податків подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається в податковій декларації (п.200.4 ст.200 Податкового кодексу). Форми податкової звітності з ПДВ в тому числі заяви про відшкодування, а також порядок їх заповнення затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21. Сума від’ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню відображається у рядку 20.2 декларації. Платники податків, які відповідно до ст..200 мають право на бюджетне відшкодування здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування (додаток 3 до податкової декларації з ПДВ). Для цього у таблиці 2 розрахунку бюджетного відшкодування обраховують суму податку, фактично сплачену у попередніх та (податкових) періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України.
Слід звернути особливу увагу на необхідність правильного заповнення індивідуального номеру постачальників товарів/робіт/послуг та звітного (податкового) періоду, в якому виникло від’ємне значення.
Водночас, слід зазначити, наступне:
положеннями Податкового кодексу не передбачено зарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ в рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу з платежів, надходження яких роз приділяється у пропорціях як до державного так і до місцевого бюджету;
невірне заповнення реквізитів банківського рахунку унеможливлює перерахування узгодженої суми бюджетного відшкодування Державною казначейською службою України.
інформація про додатки, що додаються до податкової декларації та є її невід’ємною частиною є обов’язковим реквізитом, який повинна містити така податкова декларація (ст. 48 Податкового кодексу). Відсутність відмітки про додатки, що додаються та є її невід’ємною частиною, може бути підставою для надання платнику податків письмового повідомлення про відмову у прийнятті такої податкової декларації.
Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, – за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу (п.200.10 ст.200 Податкового кодексу)*
* згідно п.55 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу бюджетне відшкодування податку на додану вартість здійснюється в межах коштів, наявних на єдиному казначейському рахунку.