Але звернімо увагу, що найважливіші документи — Указ Президента від 08.11.2019 №837/2019, Закон про автотранспорт, Розпорядження КМУ від 27.12.2019 №1392-р «Про реалізацію експериментального проєкту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної» і Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні зі змінами за наказом Мінтрансу від 03.06.2019 №413 — кажуть про право застосовувати е-ТТН. Про обов’язок перейти лише на електронну форму наразі говорити зарано.

 

І не те, щоб міністерство не докладало для цього зусиль — остання зустріч між провайдерами й учасниками проєкту відбулася нещодавно, 6 липня 2023 року. І на ній обговорювалося, зокрема, і питання обов’язковості е-ТТН, наступних етапів тестування провайдерів та нормативного врегулювання використання е-ТТН.

Новина про цю зустріч висить на сайті проєкту e-ttn.miu.gov.ua, але насправді про введення е-ТТН з 1 серпня вже не йдеться.

Отже, відповідь на часте запитання наших читачів така:

1) наразі е-ТТН перебуває на стадії тестування;

2) на час тестової експлуатації використання е-ТТН є добровільним. Поки що, навіть за умови використання електронних форм ТТН усіма трьома учасниками вантажоперевезення, бізнес однаково повинен мати одну паперову копію з усіма підписами. Саме її вимагають для перевірки інспектори Держтрансбезпеки;

3) після того як використання е-ТТН стане обов’язковим, її не треба буде дублювати в паперовій формі.

Хоча на сайті проєкту і повідомляється, що «використання е-ТТН стане обов’язковим для всіх вантажних перевезень автомобільним транспортом на всій території України з 1 серпня 2023 року (у випадку якщо вантажоотримувачем є юрособа)», але Закон наразі цього не вимагає.

У ст. 1 Закону про автотранспорт і зараз міститься таке визначення:

товарно-транспортна накладна — єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

То чи переходити на е-ТТН з 1 серпня? Відповідь на це запитання надало саме Мінінфраструктури.

«Беручи до уваги зворотний зв’язок від бізнесу та звернення представників сфери перевезень автомобільним транспортом, ритейлерів, аграріїв та бізнес-асоціацій щодо викликів у переході на обов’язкове використання е-ТТН, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України ухвалило рішення відтермінувати запровадження обов’язкового використання е-ТТН».

Про це повідомив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Анатолій Комірний.

Тож і в серпні використання е-ТТН буде на добровільних засадах.