Skip to content
Територіальне відділення ВГО "Асоціація платників податків України" в Харківській області

Територіальне відділення ВГО "Асоціація платників податків України" в Харківській області

податок. ЄСВ. прибуток. ПДВ. ВЗ. земельний податок

  • Головна
  • Новини
  • Як стати членом АППУ
    • Положення про членство в АППУ
    • Положення про розмір та порядок сплати членських внесків
    • Заява на вступ
      • Заява на вступ для фізичних осіб
      • Заява на вступ для середніх та малих підприємств
      • Заява на вступ для великих платників податків
  • Наші реквізити
  • Керівництво
  • Фотогалерея
    • Вітання переможців Всеукраїнського рейтингу “Сумлінний платник податків – 2020” 02.12.2021
    • 14.09.2021 Вітання переможців рейтингу “Сумлінний платник податків 2020”
    • Семінар 12.02.2021
    • Семінар 05.02.2021
    • 04.12.2020 Вітання переможців “Рейтингу сумлінних платників податків 2019 року”
    • 01.12.2020 Вітання переможців “Рейтингу сумлінних платників податків 2019 року”
  • Рейтинг 2024
    • Про Рейтинг сумлінних платників податків
    • Заявка
    • Положення про Рейтинг
    • Крітерії оцінювання
    • Основні дати
  • Податковий календар
  • Вебінари АППУ
    • Вебінар за темою “Актуальні питання з податку на прибуток підприємств та ТЦУ” 22 лютого 2022 року
    • Відео-зйомка Вебінару Запровадження РРО/ПРРО з 01 січня 2022 року
    • 31 січня он-лайн вебінар у форматі відеоконференції на тему «АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ЗАСТОСУВАННЯ МСФЗ ПЛАТНИКАМИ ПОДАТКІВ»
  • Реквізити рахунків для сплати
  • Інформаційні листи ДПС України
    • ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ № 1/2025
    • Інформаційний лист ДПС України за № 8/2024 «Щодо окремих змін до Податкового кодексу України, внесених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану», щодо запровадження сплати авансових внесків з податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб з пунктів роздрібної торгівлі пальним та оподаткування податком на прибуток банків та інших фінансових установ»
    • Інформаційний лист № 6/2024: ДПС впроваджує Експериментальний проект
    • Інформаційний лист № 5/2024 Огляд запитів* платників податків на отримання індивідуальних податкових консультацій у сфері міжнародного оподаткування
    • Інформаційний лист № 4/2024: 30+ питань платників податків щодо звітності в режимі Дія Сіті. Частина ІІ
    • Інформаційний лист № 3/2024: Щодо окремих питань запроваджених правил про контрольовані іноземні компанії
    • Інформаційний лист № 2/2024: Вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства
    • Інформаційний лист № 1/2024: 30+ питань платників податків щодо звітності в режимі Дія Сіті
    • Інформаційний лист № 4/2023: «Повернення» на довоєнну систему оподаткування: особливості переходу 
    • Інформаційний лист № 3/2023: Особливості визначення податкових (звітних) періодів для платників податку на прибуток підприємств, які є виробниками сільськогосподарської продукції
    • ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ № 2/2023: Закон України від 12 січня 2023 року № 2888-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо платіжних послуг»
    • ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ № 1/2023 : Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень»
    • Інформаційний лист № 8/2022: Особливості провадження волонтерської діяльності платниками податків – фізичними особами у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації
    • Інформаційний лист № 7/2022: Оподаткування податком на прибуток благодійної та гуманітарної допомоги під час дії воєнного стану в Україні
    • Інформаційний лист № 8/2022: Особливості провадження волонтерської діяльності платниками податків – фізичними особами у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації
    • Інформаційний лист № 6/2022: Особливості сплати податку на прибуток при виплаті дивідендів
    • Інформаційний лист № 5/2022: Особливості оподаткування операцій з об’єктами нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому
    • Інформаційний лист № 4/2022: Стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні: що відомо про Дія Сіті
    • Інформаційний лист №3/2022. Все про програмні РРО  Розділ: Брошури Та Листівки
    • Інформаційний лист № 2/2022: Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень»  Частина 2. Адміністрування податкового боргу, перевірки
    • Інформаційний лист № 1/2022. Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» Частина 1. Податок на прибуток підприємств
  • Toggle search form

ФОП під час війни: поради самозайнятим особам 

Posted on 10.03.2022 By admin
Фізичні особи (навіть ті, які є суб’єктами господарювання) безпосередньо беруть участь у бойових діях. А що в цей час відбувається з їхнім бізнесом та найманими працівниками? Що буде, якщо ФОП загине?

Активні бойові дії розпочалися відносно недавно (не минуло й двох тижнів). Тож законодавство щодо наслідків війни для ФОПів та інших самозайнятих осіб ще буде змінюватися. Ми навіть маємо анонси від Уряду щодо цього.

Та навіть за відсутності спеціальних законів та постанов, згадуємо: ця ситуація не є унікальною. Вона вже була на початку 2014 року (хоч і не в такому масштабі). Тому будемо шукати і згадувати відповіді на питання разом.

 

Державна допомога 6500 грн

Збільшити доходи самозайнятих осіб держава, звісно, не може. Хоча і вони (тобто ФОП) потрапили під державну програму з надання 6500 грн.

Звісно, щодо ФОПів і цієї допомоги наразі більше питань, ніж відповідей, адже порядок надання допомоги очевидно розроблений щодо найманих працівників, а не ФОПів. ФОП може бути зареєстрований в одній області, а здійснювати діяльність (і втратити таку можливість через війну) в іншій. У ФОПа, який не є найманим працівником, немає іншого страхувальника (він сам за себе платить ЄСВ).

Тим не менше допомога надаватиметься лише тим ФОПам, які перебувають на обліку як платники ЄСВ у областях, перелік яких затверджено КМУ в розпорядженні №204-р. А також, які подали в установленому законодавством порядку податкову звітність за IV квартал 2021 р. або річну звітність за 2021 рік, незалежно від системи оподаткування або групи. І її вже почали виплачувати!

Поки що не встановлено, до якого числа прийматимуться заяви на цю допомогу через «Дію». Тож є шанс, що навіть ті, кому зараз не до оформлення, зможуть це зробити пізніше.

До речі, ця допомога не належатиме до підприємницьких доходів та не оподатковуватиметься ПДФО та ВЗ.

 

Сплата податків 

На ФОПів та інших самозайнятих осіб теж поширюються норми новоприйнятого Закону №2118.

Отже, у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Втім, це стосується ширшого кола обов’язків:

  • дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ;
  • реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування;
  • подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

А ті платники податків, які у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях (ось такий ось евфемізм, який, на нашу думку, означає саме фізосіб) не дотримались термінів виконання податкових обов’язків, звільняються від відповідальності за невиконання податкових обов’язків за умови:

  • виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії воєнного стану;
  • наявності наслідків (на нашу думку, скоріше, підстав!), які унеможливили виконання таких обов’язків,
  • звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ за невиконання податкових обов’язків за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.

Отже, якщо самозайнята особа, наприклад, жінка-ФОП, емігрувала і не має можливості зараз платити податки – вона зможе це зробити тоді, коли така можливість з’явиться (ще під час війни). Або ж через 3 місяці після того, як війна або воєнний стан закінчаться.

Якщо ж йдеться, наприклад, про чоловіка-ФОП, який був мобілізований або уклав контракт з ЗСУ як доброволець, то він зможе сплатити податки протягом 1 місяця після закінчення війни. Але лише якщо зараз він не має коштів для сплати податків та можливості їх сплатити.

Є й старіші норми щодо мобілізованих підприємців. 

Пункт 25. підп 10 розд. ХХ  ПКУ говорить наступне. Самозайняті особи (фізичні особи-підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність), які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу під час мобілізації на весь період їх військової служби звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з ПДФО відповідно до розділу IV ПКУ, а також звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV ПКУ.

Підставою для такого звільнення є заява самозайнятої особи та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, зі зазначенням даних про призов під час мобілізації на особливий період.

Документи подаються до органу доходів і зборів за місцем податкової реєстрації самозайнятої особи після демобілізації протягом 10 днів.

Якщо демобілізована самозайнята особа перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації, заява і копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, подаються протягом 10 днів після закінчення її лікування (реабілітації).

Якщо самозайнята особа, призвана на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, має найманих працівників і на строк своєї військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, уповноважує іншу особу на виплату найманим працівникам заробітної плати та/або інших доходів, то обов’язок з нарахування та утримання ПДФО з таких виплат на строк військової служби самозайнятої особи несе ця уповноважена особа.

ПДФО, що був нарахований та утриманий уповноваженою особою з таких виплат фізичним особам, сплачується до бюджету демобілізованою самозайнятою особою протягом 180 календарних днів з першого дня її демобілізації без нарахування штрафних і фінансових санкцій.

При цьому демобілізована самозайнята особа у вищезазначеній заяві зазначає дані про суми нарахованого та утриманого уповноваженою особою податку з найманих працівників протягом строку військової служби самозайнятої особи.

Податкова звітність про суми податку, нарахованого та утриманого протягом строку військової служби самозайнятої особи уповноваженою особою з найманих працівників та інших фізичних осіб, подається демобілізованою самозайнятою особою у порядку та строки, встановлені ПКУ, без нарахування штрафних і фінансових санкцій, передбачених цим Кодексом.

Проте чи триває й досі  цей «особливий період», чи він канув у Лету разом із Мінськими угодами, треба дізнаватися у ДПС. На нашу думку, так, особливий період триває.

 

А що з ЄСВ? 

Уряд анонсував, що фізичні особи-підприємці І та ІІ групи на час воєнного стану та протягом року після його завершення будуть звільнені від сплати ЄСВ. А фізичні особи-підприємці ІІІ групи будуть звільнені від сплати ЄСВ за найманих працівників, які були призвані до лав ЗСУ, інших збройних формувань (в тому числі територіальної оборони). Збір буде сплачено за рахунок держави.

Одразу ж виникло питання: а чому не звільнили від сплати ЄСВ всіх самозайнятих фізосіб?

В тому, що стосується сплати ЄСВ за себе, саме І та ІІ групи мають платити, незважаючи на відсутність доходів. Решта ж, якщо доходів немає, і не платить ЄСВ.

Отже, знову прослідковується одна чітка тенденція. Пільги під час війни – це не податкові канікули. Це можливість легально не платити до бюджету тим, хто зараз не має такої можливості. Ті, хто має доходи, рано чи пізно платитимуть.

Деталі пільги щодо ЄСВ ми дізнаємося з відповідних нормативних документів (поки що їх немає), як і про долю страхового стажу і виплат від ФСС в разі несплати ЄСВ.

Окремо треба сказати про тих самозайнятих осіб, які були мобілізовані. Згідно з п. 9-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону про ЄСВ такі платники звільняються від обов’язків платити за себе та звітувати з ЄСВ за час мобілізації, яка припадає на особливий період, якщо вони не є роботодавцями!

Підставою для такого звільнення є заява ФОП та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, зі зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період.

Документи подаються до податкового органу ФОП протягом 10 днів після його демобілізації.

Якщо демобілізований ФОП перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації, документи подаються протягом 10 днів після закінчення його лікування (реабілітації).

Чи триває й досі особливий період та чи діє й зараз ця норма? На нашу думку, так, але ми все ще чекаємо роз’яснень податківців.

 

Перенесення строків звітування

Закон №2115 передбачає надання можливості:

  • фізичним особам,
  • фізичним особам-підприємцям,
  • юридичним особам

подати:

  • податкові,
  • облікові,
  • фінансові,
  • бухгалтерські,
  • розрахункові,
  • аудиторські звіти

та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства, в документальній та (або) в електронній формі,  через 90 календарних днів після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності чи обов’язку подати документи.

Отже, нові пільгові строки звітування діють як для фізосіб, так і для юросіб.

Діапазон звітності, яка потрапила під дію пільги, теж достатньо широкий: це може бути й декларація про доходи фізосіб і весь спектр обов’язкової звітності для суб’єктів господарювання – від декларацій з ПДВ, прибутку та єдиного податку до фінзвітності та аудиторських висновків до неї.

У період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення, не застосовується адміністративна та (або) кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та (або) документів, до фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб.

Отже, не тільки розрахуватися з бюджетом, а й відзвітувати з 7 березня 2022 року можна після закінчення війни.

 

Якщо є наймані працівники 

Перш за все, протягом війни та мобілізації статус ФОП не припиняється. Отже, він як роботодавець продовжує існувати, а укладені ним трудові та цивільно-правові договори продовжують діяти. Звільняти працівників перед тим, як йти до армії, не обов’язково.

Хоча звільнення може бути найпростішим рішенням, особливо, якщо самі працівники цього бажають (наприклад, у зв’язку з евакуацією). Звісно, що за таких умов про жодне відпрацювання двох тижнів вже не йдеться. Готуємо заяву та наказ про звільнення за власним бажанням, проводимо остаточний розрахунок із працівником і, якщо він цього просить, робимо запис до паперової тркдової книжки. Повідомляти про звільнення окремо нікого не потрібно – інформація про це буде в об’єднаній «зарплатній» звітності (податковому розрахунку).

Якщо працівників не встигли звільнити, ситуація може стати непередбачуваною.

З одного боку, можливо, бізнес ФОПа триватиме. Адже і зараз є в Україні міста і села, в яких ще можна торгувати, виконувати роботи або надавати послуги. І все це може працювати й тоді, коли власник-ФОП мобілізувався. Проте ситуація може погіршитись. Тому ті, хто залишився працювати, повинні мати чітку інструкцію (за потреби – накази і довіреності), як діяти в такій ситуації.

Наприклад, згідно зі Законом про ЄСВ, якщо мобілізований ФОП має найманих працівників, то він призначає уповноважену особу, яка на час його мобілізації відповідає за сплату ЄСВ та звітування (в тому числі, і за такого ФОПа!). Те саме треба передбачити і щодо сплати податків та подання за них звітності. Адже, як ви пам’ятаєте, пільги наразі діють для тих, хто не має можливості платити і звітувати. Якщо цей обов’язок може виконати уповноважена особа – подбайте про це!

Уповноважена особа – це обов’язково найманий працівник? Ні.

Фізична особа, яка має нотаріально посвідчене доручення щодо представлення інтересів платника податків в контролюючих органах та здійснення відповідних правочинів, є уповноваженою особою ФОП, яка має право підписувати податкову звітність.

Платники податків можуть визначити уповноваженою особою аудиторську фірму або іншого СГ: згідно з договором для подання звітності та представництва його інтересів в контролюючих органах.

Чи має право аудиторська фірма (представник) на підставі договору аутсорсингу бухгалтерських послуг з суб’єктом господарювання ставити свій підпис у поле «керівник» або «головний бухгалтер» за такого платника на податковій звітності в паперовому вигляді? Якщо документ податкової звітності подається у паперовій формі та підписується уповноваженою особою платника податків, яка не є посадовою особою платника, або особою, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, використовується інформація з долученого до документа податкової звітності оригіналу або належним чином оформленої копії документа, який засвідчує повноваження такої уповноваженої особи.

 

Штрафи за РРО-порушення

Усі штрафи щодо роботи з РРО/ПРРО та їх незастосування на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО  вже не застосовуються.

Більш того, в Уряді анонсували перенесення строків запровадження РРО для всіх ФОПів.

Проте деталі такого заходу ми дізнаємося, коли з’явиться відповідний нормативний акт.

Без категорії

Навігація записів

Previous Post: На період воєнного стану можна не реєструвати сільгосптехніку
Next Post: Через війну ЦСК «Україна» безкоштовно продовжує сертифікати КЕП на рік

Архіви

  • Травень 2025 (12)
  • Квітень 2025 (23)
  • Березень 2025 (13)
  • Лютий 2025 (12)
  • Січень 2025 (23)
  • Грудень 2024 (7)
  • Листопад 2024 (10)
  • Жовтень 2024 (7)
  • Вересень 2024 (8)
  • Серпень 2024 (2)
  • Липень 2024 (9)
  • Червень 2024 (5)
  • Травень 2024 (12)
  • Квітень 2024 (9)
  • Березень 2024 (14)
  • Лютий 2024 (16)
  • Січень 2024 (23)
  • Грудень 2023 (15)
  • Листопад 2023 (22)
  • Жовтень 2023 (15)
  • Вересень 2023 (17)
  • Серпень 2023 (13)
  • Липень 2023 (15)
  • Червень 2023 (22)
  • Травень 2023 (29)
  • Квітень 2023 (31)
  • Березень 2023 (27)
  • Лютий 2023 (39)
  • Січень 2023 (56)
  • Грудень 2022 (42)
  • Листопад 2022 (60)
  • Жовтень 2022 (44)
  • Вересень 2022 (53)
  • Серпень 2022 (81)
  • Липень 2022 (50)
  • Червень 2022 (74)
  • Травень 2022 (91)
  • Квітень 2022 (24)
  • Березень 2022 (41)
  • Лютий 2022 (197)
  • Січень 2022 (100)
  • Грудень 2021 (102)
  • Листопад 2021 (86)
  • Жовтень 2021 (66)
  • Вересень 2021 (70)
  • Серпень 2021 (58)
  • Липень 2021 (75)
  • Червень 2021 (62)
  • Травень 2021 (50)
  • Квітень 2021 (2)

Недавні записи

  • Відеозаписи виступів лекторів спільного з ДПС України онлайн Вебінару за темою: «Податкові сервіси та звітність в Електронному кабінеті для бізнесу”, анонсу освітньо-просвітницьких заходів, безкоштовних для членів ВГО АППУ, які відбудуться в травні та червні 2025 року та Промови Віце-президента, Генерального директора ВГО АППУ Людмили Герасименко: “Не розслаблятись. Війна триває. Передчасне самозаспокоєння – це ризик. Для нас. Для наших родин. Для війська. Для країни”. 08.05.2025
  • Руслан Кравченко: ДПС на практиці доводить конструктивність співпраці з громадами 08.05.2025
  • Руслан Кравченко: ДПС працює над удосконаленням підходів до розрахунку податкового навантаження 07.05.2025
  • З початку року платники отримали 239 тис. витягів про стан розрахунків з бюджетом в електронному вигляді 05.05.2025
  • Руслан Кравченко: ДПС вперше надіслала суб’єктам господарювання повідомлення для профілактики порушень 05.05.2025

Copyright © 2025 Територіальне відділення ВГО "Асоціація платників податків України" в Харківській області .

Powered by PressBook WordPress theme