Активні бойові дії розпочалися відносно недавно (не минуло й двох тижнів). Тож законодавство щодо наслідків війни для ФОПів та інших самозайнятих осіб ще буде змінюватися. Ми навіть маємо анонси від Уряду щодо цього.
Та навіть за відсутності спеціальних законів та постанов, згадуємо: ця ситуація не є унікальною. Вона вже була на початку 2014 року (хоч і не в такому масштабі). Тому будемо шукати і згадувати відповіді на питання разом.
Державна допомога 6500 грн
Збільшити доходи самозайнятих осіб держава, звісно, не може. Хоча і вони (тобто ФОП) потрапили під державну програму з надання 6500 грн.
Звісно, щодо ФОПів і цієї допомоги наразі більше питань, ніж відповідей, адже порядок надання допомоги очевидно розроблений щодо найманих працівників, а не ФОПів. ФОП може бути зареєстрований в одній області, а здійснювати діяльність (і втратити таку можливість через війну) в іншій. У ФОПа, який не є найманим працівником, немає іншого страхувальника (він сам за себе платить ЄСВ).
Тим не менше допомога надаватиметься лише тим ФОПам, які перебувають на обліку як платники ЄСВ у областях, перелік яких затверджено КМУ в розпорядженні №204-р. А також, які подали в установленому законодавством порядку податкову звітність за IV квартал 2021 р. або річну звітність за 2021 рік, незалежно від системи оподаткування або групи. І її вже почали виплачувати!
Поки що не встановлено, до якого числа прийматимуться заяви на цю допомогу через «Дію». Тож є шанс, що навіть ті, кому зараз не до оформлення, зможуть це зробити пізніше.
До речі, ця допомога не належатиме до підприємницьких доходів та не оподатковуватиметься ПДФО та ВЗ.
Сплата податків
На ФОПів та інших самозайнятих осіб теж поширюються норми новоприйнятого Закону №2118.
Отже, у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Втім, це стосується ширшого кола обов’язків:
- дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ;
- реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування;
- подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
А ті платники податків, які у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях (ось такий ось евфемізм, який, на нашу думку, означає саме фізосіб) не дотримались термінів виконання податкових обов’язків, звільняються від відповідальності за невиконання податкових обов’язків за умови:
- виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії воєнного стану;
- наявності наслідків (на нашу думку, скоріше, підстав!), які унеможливили виконання таких обов’язків,
- звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ за невиконання податкових обов’язків за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.
Отже, якщо самозайнята особа, наприклад, жінка-ФОП, емігрувала і не має можливості зараз платити податки – вона зможе це зробити тоді, коли така можливість з’явиться (ще під час війни). Або ж через 3 місяці після того, як війна або воєнний стан закінчаться.
Якщо ж йдеться, наприклад, про чоловіка-ФОП, який був мобілізований або уклав контракт з ЗСУ як доброволець, то він зможе сплатити податки протягом 1 місяця після закінчення війни. Але лише якщо зараз він не має коштів для сплати податків та можливості їх сплатити.
Є й старіші норми щодо мобілізованих підприємців.
Пункт 25. підп 10 розд. ХХ ПКУ говорить наступне. Самозайняті особи (фізичні особи-підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність), які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу під час мобілізації на весь період їх військової служби звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з ПДФО відповідно до розділу IV ПКУ, а також звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV ПКУ.
Підставою для такого звільнення є заява самозайнятої особи та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, зі зазначенням даних про призов під час мобілізації на особливий період.
Документи подаються до органу доходів і зборів за місцем податкової реєстрації самозайнятої особи після демобілізації протягом 10 днів.
Якщо демобілізована самозайнята особа перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації, заява і копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, подаються протягом 10 днів після закінчення її лікування (реабілітації).
Якщо самозайнята особа, призвана на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, має найманих працівників і на строк своєї військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, уповноважує іншу особу на виплату найманим працівникам заробітної плати та/або інших доходів, то обов’язок з нарахування та утримання ПДФО з таких виплат на строк військової служби самозайнятої особи несе ця уповноважена особа.
ПДФО, що був нарахований та утриманий уповноваженою особою з таких виплат фізичним особам, сплачується до бюджету демобілізованою самозайнятою особою протягом 180 календарних днів з першого дня її демобілізації без нарахування штрафних і фінансових санкцій.
При цьому демобілізована самозайнята особа у вищезазначеній заяві зазначає дані про суми нарахованого та утриманого уповноваженою особою податку з найманих працівників протягом строку військової служби самозайнятої особи.
Податкова звітність про суми податку, нарахованого та утриманого протягом строку військової служби самозайнятої особи уповноваженою особою з найманих працівників та інших фізичних осіб, подається демобілізованою самозайнятою особою у порядку та строки, встановлені ПКУ, без нарахування штрафних і фінансових санкцій, передбачених цим Кодексом.
Проте чи триває й досі цей «особливий період», чи він канув у Лету разом із Мінськими угодами, треба дізнаватися у ДПС. На нашу думку, так, особливий період триває.
А що з ЄСВ?
Уряд анонсував, що фізичні особи-підприємці І та ІІ групи на час воєнного стану та протягом року після його завершення будуть звільнені від сплати ЄСВ. А фізичні особи-підприємці ІІІ групи будуть звільнені від сплати ЄСВ за найманих працівників, які були призвані до лав ЗСУ, інших збройних формувань (в тому числі територіальної оборони). Збір буде сплачено за рахунок держави.
Одразу ж виникло питання: а чому не звільнили від сплати ЄСВ всіх самозайнятих фізосіб?
В тому, що стосується сплати ЄСВ за себе, саме І та ІІ групи мають платити, незважаючи на відсутність доходів. Решта ж, якщо доходів немає, і не платить ЄСВ.
Отже, знову прослідковується одна чітка тенденція. Пільги під час війни – це не податкові канікули. Це можливість легально не платити до бюджету тим, хто зараз не має такої можливості. Ті, хто має доходи, рано чи пізно платитимуть.
Деталі пільги щодо ЄСВ ми дізнаємося з відповідних нормативних документів (поки що їх немає), як і про долю страхового стажу і виплат від ФСС в разі несплати ЄСВ.
Окремо треба сказати про тих самозайнятих осіб, які були мобілізовані. Згідно з п. 9-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону про ЄСВ такі платники звільняються від обов’язків платити за себе та звітувати з ЄСВ за час мобілізації, яка припадає на особливий період, якщо вони не є роботодавцями!
Підставою для такого звільнення є заява ФОП та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, зі зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період.
Документи подаються до податкового органу ФОП протягом 10 днів після його демобілізації.
Якщо демобілізований ФОП перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації, документи подаються протягом 10 днів після закінчення його лікування (реабілітації).
Чи триває й досі особливий період та чи діє й зараз ця норма? На нашу думку, так, але ми все ще чекаємо роз’яснень податківців.
Перенесення строків звітування
Закон №2115 передбачає надання можливості:
- фізичним особам,
- фізичним особам-підприємцям,
- юридичним особам
подати:
- податкові,
- облікові,
- фінансові,
- бухгалтерські,
- розрахункові,
- аудиторські звіти
та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства, в документальній та (або) в електронній формі, через 90 календарних днів після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності чи обов’язку подати документи.
Отже, нові пільгові строки звітування діють як для фізосіб, так і для юросіб.
Діапазон звітності, яка потрапила під дію пільги, теж достатньо широкий: це може бути й декларація про доходи фізосіб і весь спектр обов’язкової звітності для суб’єктів господарювання – від декларацій з ПДВ, прибутку та єдиного податку до фінзвітності та аудиторських висновків до неї.
У період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення, не застосовується адміністративна та (або) кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та (або) документів, до фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб.
Отже, не тільки розрахуватися з бюджетом, а й відзвітувати з 7 березня 2022 року можна після закінчення війни.
Якщо є наймані працівники
Перш за все, протягом війни та мобілізації статус ФОП не припиняється. Отже, він як роботодавець продовжує існувати, а укладені ним трудові та цивільно-правові договори продовжують діяти. Звільняти працівників перед тим, як йти до армії, не обов’язково.
Хоча звільнення може бути найпростішим рішенням, особливо, якщо самі працівники цього бажають (наприклад, у зв’язку з евакуацією). Звісно, що за таких умов про жодне відпрацювання двох тижнів вже не йдеться. Готуємо заяву та наказ про звільнення за власним бажанням, проводимо остаточний розрахунок із працівником і, якщо він цього просить, робимо запис до паперової тркдової книжки. Повідомляти про звільнення окремо нікого не потрібно – інформація про це буде в об’єднаній «зарплатній» звітності (податковому розрахунку).
Якщо працівників не встигли звільнити, ситуація може стати непередбачуваною.
З одного боку, можливо, бізнес ФОПа триватиме. Адже і зараз є в Україні міста і села, в яких ще можна торгувати, виконувати роботи або надавати послуги. І все це може працювати й тоді, коли власник-ФОП мобілізувався. Проте ситуація може погіршитись. Тому ті, хто залишився працювати, повинні мати чітку інструкцію (за потреби – накази і довіреності), як діяти в такій ситуації.
Наприклад, згідно зі Законом про ЄСВ, якщо мобілізований ФОП має найманих працівників, то він призначає уповноважену особу, яка на час його мобілізації відповідає за сплату ЄСВ та звітування (в тому числі, і за такого ФОПа!). Те саме треба передбачити і щодо сплати податків та подання за них звітності. Адже, як ви пам’ятаєте, пільги наразі діють для тих, хто не має можливості платити і звітувати. Якщо цей обов’язок може виконати уповноважена особа – подбайте про це!
Уповноважена особа – це обов’язково найманий працівник? Ні.
Фізична особа, яка має нотаріально посвідчене доручення щодо представлення інтересів платника податків в контролюючих органах та здійснення відповідних правочинів, є уповноваженою особою ФОП, яка має право підписувати податкову звітність.
Платники податків можуть визначити уповноваженою особою аудиторську фірму або іншого СГ: згідно з договором для подання звітності та представництва його інтересів в контролюючих органах.
Чи має право аудиторська фірма (представник) на підставі договору аутсорсингу бухгалтерських послуг з суб’єктом господарювання ставити свій підпис у поле «керівник» або «головний бухгалтер» за такого платника на податковій звітності в паперовому вигляді? Якщо документ податкової звітності подається у паперовій формі та підписується уповноваженою особою платника податків, яка не є посадовою особою платника, або особою, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, використовується інформація з долученого до документа податкової звітності оригіналу або належним чином оформленої копії документа, який засвідчує повноваження такої уповноваженої особи.
Штрафи за РРО-порушення
Усі штрафи щодо роботи з РРО/ПРРО та їх незастосування на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО вже не застосовуються.
Більш того, в Уряді анонсували перенесення строків запровадження РРО для всіх ФОПів.
Проте деталі такого заходу ми дізнаємося, коли з’явиться відповідний нормативний акт.