а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до ПКУ) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 2001.3 ПКУ на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу –

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200-1.3 ПКУ на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно з пп. 14.1.18 ПКУ бюджетне відшкодування – це відшкодування від’ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки платника.

Згідно з п. 200.7 ПКУ платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу декларацію з ПДВ та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

 

Як заповнити додаток 3 до декларації з ПДВ?

Таблиця 1 додатка 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» (Д3) (далі – додаток 3) до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється так:

  • у графі 1 зазначається сума від’ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200-1.3 ПКУ на момент подання декларації, за вирахуванням суми, зарахованої у зменшення суми податкового боргу з ПДВ (рядок 20 – рядок 20.1 декларації);
  • у графі 2 відображається сума з рядка 1, що є фактично сплаченою у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України;
  • у графі 3 зазначається сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню та яка переноситься до рядка 20.2 декларації. Значення цього рядка не може перевищувати значення рядка 2.

Розшифровка суми податку, фактично сплаченої у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам товарів/послуг або до Державного бюджету України здійснюється в таблиці 2 додатка 3 до декларації. У таблиці зазначається індивідуальний податковий номер контрагента, за рахунок якого виникла сума від’ємного значення, виходячи з хронології її виникнення, починаючи зі звітного періоду, який є найближчим до дати подання декларації (найновіший звітний період) та закінчуючи найдавнішим звітним періодом.

При цьому у графі 6 таблиці 2 додатка 3 до декларації проставляється позначка «+» у випадку, якщо сума від’ємного значення, вказана у графі 5, отримана правонаступником від реорганізованого платника податку.

Чи буде надаватися бюджетне відшкодування у разі ліквідації реєстрації ПДВ?

Якщо за результатами останнього податкового періоду особа має право на отримання бюджетного відшкодування, таке відшкодування надається протягом строків, визначених р. V ПКУ, незалежно від того, чи буде така особа залишатися зареєстрованою як платник цього податку на дату отримання такого бюджетного відшкодування, чи ні.

З дня виникнення права на бюджетне відшкодування минуло 1095 к.дн: чи можна включити його до декларації?

У разі заявлення суми ПДВ до бюджетного відшкодування платник податку має право враховувати у складі заявленої до бюджетного відшкодування суми ПДВ залишок від’ємного значення податку до повного його погашення, незалежно від сплину термінів позовної давності (1095 днів), у випадку коли суми ПДВ, з яких сформовано такий залишок, сплачені постачальникам товарів/послуг.

Чи має право платник податку сплачену частину від’ємного значення задекларувати у рядку 20.2  декларації з ПДВ, а іншу частину перенести у рядок 20.3 та заявити до бюджетного відшкодування в наступних звітних періодах?

Платник ПДВ має право задекларувати у рядку 20.2.1 та/або 20.2.2 декларації з ПДВ частину суми податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, а іншу частину перенести у рядок 20.3 цієї декларації та задекларувати до бюджетного відшкодування у будь-якому наступному звітному податковому періоді, за умови дотримання відповідних норм ПКУ.

Чи може платник податку задекларувати бюджетне відшкодування, якщо з дня виникнення права на таке декларування минуло понад 1095 днів?

Платник податку має право враховувати у складі заявленої до бюджетного відшкодування суми ПДВ залишок від’ємного значення податку до повного його погашення, незалежно від сплину термінів позовної давності (1095 днів), у випадку коли суми ПДВ, з яких сформовано такий залишок, сплачені постачальникам товарів/послуг.

Чи можна включити суми ПДВ за знищеними товарами до бюджетного відшкодування?

Податківці у підкатегорії 101.26 ЗІР зауважили, що  відповідно до пп. 69.29 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ суми ПДВ, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені, (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування.

Такі суми ПДВ зараховуються до податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до їх повного погашення за рахунок податкових зобов’язань.

 

Чи є право на бюджетне відшкодування під час війни?

На початку війни таке право було «заморожене».

Надання бюджетного відшкодування відповідно до абзацу другого п. 200.10 ПКУ здійснюється в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених п. 200.11 ПКУ, – за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до ПКУ.

Водночас відповідно до пп. 69.11 п. 69 підрозд. 10 розділ ХХ «Перехідні положення» ПКУ на період до припинення або скасування воєнного стану на території України було зупинено дію пп. 200.10 – 200.12 ПКУ, якими безпосередньо визначено терміни проведення таких перевірок та процедуру відшкодування.

Втім, потім, як ви пам’ятаєте, діяльність СЕА ПДВ було відновлено. Платники податку отримали можливість реєструвати податкові накладні, а податківці – проводити документальні перевірки. Тож зараз щодо затримки бюджетного відшкодування треба шукати інші причини.

Хто винен у невиплаті бюджетного відшкодування ПДВ у липні 2022 року?

У червні зі слів пана Гетманцева ми повідомляли, що податкова служба розпочала процедуру відшкодування ПДВ.

Одразу були передані заявки до Держказначейства для перерахування коштів за січень 2022 року. А відшкодування ПДВ за період лютий-травень 2022 року мало здійснюватися після реєстрації податкових накладних за цей період. Термін реєстрації – до 15.07.2022 р.

Проте навіть у липні більшість з тих, хто подав заявки, кошти ще не отримали. Чому?

За позицією Гетманцева, ДПС передала до Держказначейства документи на відшкодування ПДВ у липні на загальну суму 5 млрд грн, проте Казначейство не здійснило цього відшкодування.

Він констатував, що на сьогодні єдине відшкодування ПДВ після початку війни було сплачено у червні – 9,5 млрд грн, і в тих випадках, де були питання, щодо кожного з них проводиться розслідування.