Які підприємства подають Звіт про КО

Звіт про контрольовані операції подають юрособи — платники податку на прибуток, які у звітному році здійснювали контрольовані операції та відповідають критеріям, наведеним у ст. 39 ПКУ (див. пп. 39.2.1.7 ПКУ):

— річний дохід від будь-якої діяльності перевищує 150 млн грн;

 

— обсяг господарських операцій з кожним контрагентом перевищує 10 млн грн;

— контрагенти (нерезиденти) відповідають одній з ознак, наведених у пп. 39.2.1.1 ПКУ.

Якщо всіх трьох критеріїв за 2023 рік дотримано, вважається, що підприємство здійснювало контрольовані операції, а отже, має подати Звіт.

Строк подання Звіту про контрольовані операції — до 1 жовтня 2024 року. Тобто 30 вересня 2024 року це останній день подання.

За якою формою складають Звіт про КО

Форму Звіту про КО та Порядок його складання затверджено наказом Мінфіну від 18.01.2016 №8. Але до нього час від часу вносяться зміни.

Так, 06.02.2024 набрав чинності наказ Мінфіну від 07.12.2023 №673, який затвердив нову редакцію форми Звіту про КО. Проте лише з 01.08.2024 уможливилося подання Звітів про КО за оновленою електронною формою. Е-форма Звіту про контрольовані операції вже доступна для завантаження на вебпорталі ДПС і має такі формати: J014707, J0147107, J0147207.

За який рік уперше звітуємо за новою формою Звіту про КО?

Звіт про КО має статус податкової декларації, і, згідно з п. 46.6 ПКУ, нова форма мала б застосовуватися при звітуванні за 2025 рік.

Проте, як це часто буває, податківці знехтували цією нормою і пропонують подавати Звіт за новою формою вже тепер, під час звітування за 2023 рік.

Які новації містить оновлена форма Звіту?

Серед основних змін до форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції (далі — Звіт) зазначимо такі:

1) у Звіті додано нові графи для уточнення інформації щодо нерезидентів, які провадять господарську діяльність на території України через постійні представництва, та внесено зміни до назв окремих граф та рядків, а саме:

— додано нові графи 7, 7.1, 7.2, 7.3, 8, 8.1, 8.2, 8.3 та 8.4 для уточнення інформації щодо нерезидентів, які провадять господарську діяльність на території України через постійні представництва;

— внесено зміни до назв окремих граф та рядків, а саме: графи 2, 3, 5 загальної частини Звіту про КО, графи 2, 4, 5 у таблиці «Загальні відомості про контрольовані операції»;

2) у додатку «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції», зокрема:

— змінено порядок відображення та збереження інформації щодо кодів підстав віднесення операцій до контрольованих;

— деталізовано інформацію щодо умов постачання у контрольованих операціях;

— додано графу 17.1, в якій зазначають суму кредиту, депозиту, позики згідно з умовами контракту у валюті контракту;

— додано графу 19.1, в якій зазначають офіційний курс гривні до іноземної валюти на дату відображення контрольованої операції у бухгалтерському обліку.

Також у формі Звіту уточнено назви окремих граф та рядків, а саме:

— графи 2, 3, 5 загальної частини Звіту, графи 2, 4, 5 у таблиці «Загальні відомості про контрольовані операції»;

— графи 1, 5, 6 у таблиці «Відомості про контрольовані операції» додатка до Звіту.

Особливості заповнення Звіту про КО

Звіт про КО складається з трьох елементів:

1. Звіт про КО, який містить 2 частини:

— заголовна частина — реквізити платника: повне найменування, податковий номер, податкова адреса, найменування контролюючого органу, інформація про нерезидента та постійне представництво;

— основна частина — перелік контрагентів із зазначенням реєстраційних даних та загальної суми взаємодії.

2. Додаток «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції», який також містить 2 частини:

— заголовна частина — інформація про особу, яка бере участь у КО (за їх нумерацією у Звіті), та підстави віднесення операцій до КО;

— основна частина — інформація про КО: предмет КО, контракт/договір, умови постачання, код сторони операції, код країни походження, дата здійснення операції, ціна, кількість, одиниці виміру, код валюти, загальна вартість операцій, код методу встановлення відповідності умов КО принципу «витягнутої руки» тощо.

3. Додаток «Інформація про пов’язаність осіб». Заповнюється, якщо здійснювалися КО з пов’язаними особами. Коди ознак пов’язаності містяться у додатку 2 до Порядку №8.

Рекомендації до заповнення

Заповнювати «Повне найменування особи» рекомендовано великими літерами без розділових знаків (лапки, коми, крапки з комами тощо). А також бажано робити це українською мовою, проте можливе й використання мови контракту. Якщо одночасно дотримано двох умов — ідентичність товарів та незмінні умови постачань, — показники можна групувати.

Грошові показники в Звіті відображають в грн без копійок (з округленням). Але в графі 16 додатка «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції» ціни зазначаються у грн з копійками. А в графі 19.1 цього ж додатка курс валют зазначається з точністю не менш як 6 знаків після коми.

Кількість товару фіксують відповідно до одиниці вимірювання, обраної платником податків, згідно з Класифікатором №8. У разі неможливості вираження кількості у кілограмах допускається вираження у додаткових одиницях вимірювання (штуки, літри, кубічні метри тощо) з обов’язковим зазначенням одиниці вимірювання у відповідній графі Звіту. Бажано використовувати одиницю, визначену контрактом.

Кількісні вагові показники зазначають відповідно до первинних документів.

Дати заповнюють у форматі «чч.мм.рррр».

Додаток «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції» заповнюють окремо на кожну особу, яка бере учать у КО. Це мають бути відомості про цю особу та докладна інформація про КО, здійснені протягом звітного року.

Порядковий номер додатка до Звіту має відповідати порядковому номеру, зазначеному у графі 1 таблиці «Загальні відомості про КО» основної частини Звіту щодо відповідної особи — сторони КО. Кількість додатків має дорівнювати останньому порядковому номеру особи — сторони КО, зазначеної у цій графі. У службовому полі «номер порції» проставляють номер порції додатка до Звіту від 01 до 99. При цьому кількість записів у порції становить не більше ніж 20 тис. записів.

Три типи Звіту про КО

Нагадуємо, що Звіт можна подати за трьома типами:

— «звітний» — якщо Звіт за звітний рік подають уперше;

— «звітний новий» — у разі виправлення помилки у поданому Звіті до закінчення граничного строку його подання;

— «уточнюючий» — для виправлення помилки після граничного строку подання Звіту.

Як перевірити, чи правильно ви склали Звіт?

Показники, що мають збігатися в окремих частинах Звіту про КО, такі:

— у графі 6 заголовної частини Звіту про КО має бути зазначено кількість унікальних додатків до Звіту про КО, яка збігається з фактичною кількістю наданих звітів;

— цифровий код країни реєстрації у графі 4 основної частини Загальних відомостей про контрольовані операції має збігатися з цифровим кодом країни, що наведено в заголовній частині додатка до Звіту про КО «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції», для кожного з наведених додатків;

— загальна сума контрольованих операцій із контрагентом (усього), що наведено у графі 5 основної частини Загальних відомостей про контрольовані операції має збігатися з рядком «Разом» графи 20 основної частини додатка «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції» щодо відповідного контрагента.

Перевіряти, чи збігаються ці показники, треба обов’язково. Адже у ДПС також розроблено алгоритм контролю з метою приймання Звіту.

Утім, якщо вимог Порядку №8 щодо заповнення Звіту (з додатками) не дотримано, платники податків отримуватимуть квитанції з описом допущених та виявлених порушень. Що буде ще однією підказкою, де ви помилилися, складаючи Звіт.

Так, Звіт платника податків не прийматиметься, якщо до нього не додано додатків, передбачених Порядком №8 (кількість додатків «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції» має відповідати кількості контрагентів, а кількість додатків «Інформація до додатка до Звіту про контрольовані операції» має дорівнювати кількості контрагентів, зазначених платником податків, пов’язаних із ним).

Звіт платника податків приймається, проте в разі некоректного заповнення Звіту (з додатками) надсилається квитанція №2, якщо встановлено, зокрема:

— невідповідність сум контрольованих операцій, зазначених у Звіті та у додатку «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції» щодо певного контрагента-нерезидента;

— графи (цифровий код країни реєстрації нерезидента, код товару за УКТ ЗЕД, код послуги, умови постачання, одиниці виміру) заповнені не відповідно до класифікаторів держав світу ДК 007-96 (Перелік 32), товарів зовнішньоекономічної діяльності, продукції та послуг ДК 016:2010 (КЗЕП), міжнародних комерційних умов (Інкотермс), систем позначень одиниць вимірювання та обліку ДК 011-96 (Класифікатор №8), іноземних валют (Класифікатор №24);

— графи заповнені не згідно з кодами, передбаченими Порядком №8 (підстави віднесення господарських операцій до контрольованих; ознаки пов’язаності особи; найменування операції; тип предмета операції; сторони операції; метод встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»; показники рентабельності; джерел інформації);

— немає позначки у полі рядка «Код(и) ознак(и) пов’язаності».

Відповідальність за порушення

Штрафи за неподання звітності щодо контрольованих операцій у 2024 році такі (з урахуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 1 січня 2023) (абз. 3 п. 120.3 ПКУ):

— у розмірі 300 прожиткових мінімумів (далі — ПМ), або 805 200 грн для 2024 року за неподання Звіту про КО;

— у розмірі 3 відсотків суми контрольованих операцій, щодо яких не було подано документацію з трансфертного ціноутворення (сукупність документів або єдиний документ, складений у довільній формі) чи додаткову інформацію на запит стосовно обґрунтування відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» (але не більше ніж 200 ПМ, або 536 800 грн для 2024 року).

При цьому податківці для визначення штрафу застосовують розмір ПМ саме станом на 1 січня того року, за який треба було відзвітувати!

Зверніть увагу! Сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податків від обов’язку подання звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу)!

Далі п. 120.4 ПКУ встановлює розмір штрафів уже за звіти, які були подані, але з неправильною інформацією. При цьому, як роз’яснюють податківці, ПКУ не передбачено застосування штрафних санкцій у разі самостійного виправлення платником податків методологічних помилок, допущених під час складання Звіту, що не призвели до недекларування або несвоєчасного декларування контрольованих операцій у раніше поданому Звіті.