Шановні члени ВГО АППУ!
В рамках проведеного он-лайн Вебінару у форматі відеоконференції, який Генеральна дирекція ВГО АППУ провела спільно з високопрофесійними фахівцями ГУ ДПС у м. Києві та Юридичної Групи «EUCON» 15 червня цього року, спеціально для Вас підготовлені актуальні питання-відповіді з питань трансфертного ціноутворення.
Питання 1:
Які на Вашу думку, типи джерел інформації можуть використовуватись для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» при виборі – методу чистого прибутку та показник рентабельності – «чиста рентабельність», які їх назви, та які з них найбільше використовуються як доступні.
Відповідь:
Відповідно до п.п. 39.5.3.1 платник податків та контролюючий орган використовують джерела інформації, які містять відомості, що дають можливість зіставити комерційні та фінансові умови операцій згідно з підпунктом 39.2.2 пункту 39.2 цієї статті, зокрема:
а) інформацію про зіставні неконтрольовані операції платника податків, а також інформацію про зіставні неконтрольовані операції його контрагента – сторони контрольованої операції з непов’язаними особами;
б) будь-які інформаційні джерела, що містять відкриту інформацію та надають інформацію про зіставні операції та осіб;
в) інші джерела інформації, з яких інформація отримана платником податків з дотриманням вимог законодавства та які надають інформацію про зіставні операції та осіб, за умови що платник податків надасть таку інформацію контролюючому органу;
г) інформацію, отриману контролюючим органом у рамках укладених Україною міжнародних угод.
Великим авторитетом серед податкових органів та аудиторських компаній користуються продукти Бюро Ван Дайк – RUSLANA, AMADEUS, TP CATALIST.
Також дуже місткими щодо інформативного наповнення являється база даних Спарк та YouControl (Юконтрол).
Питання 2:
Як відобразити у Звіті про контрольовані операції (у відомостях про КО) операції з повернення постачальнику – нерезиденту товарів, що не відповідають умовам договору із застосуванням митного режиму реекспорту.
Відповідь:
Так, форма звіту про контрольовані операції (далі – Звіт) та порядок складання Звіту про контрольовані операції (далі – Порядок) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2016 № 8 (зі змінами та доповненнями).
Відповідно до п. 4 розділу III Порядку у графі 4 Звіту «Загальні відомості про контрольовані операції» зазначається вартісний показник загальної суми контрольованих операцій платника податків з кожним контрагентом протягом звітного періоду за даними бухгалтерського обліку платника.
У розділі «Відомості про контрольовані операції» зазначаються деталізовані відомості про всі контрольовані операції, здійснені платником податків у звітному періоді із особою, інформація про яку зазначена у розділі «Відомості про особу, яка бере участь у контрольованих операціях» додатка до Звіту (п. 5 розділу IV Порядку). При цьому, кожна задекларована
контрольована операція має бути ідентифікована та її найменування повинно бути зазначене у графі 2 розділу III «Порядок заповнення основної частини Звіту «Загальні відомості про контрольовані операції» Порядку.
Таким чином, з метою ідентифікації контрольованої операції у Звіті відображаються всі здійснені господарські операції за відповідний податковий (звітний) рік, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств.
У разі якщо операція з поставки товару і повернення частини цього товару відбулась протягом одного звітного календарного року, то такі операції відображаються згорнуто у Звіті шляхом зменшення вартості поставки на вартість поверненого товару.
Алогічна правова позиція наведена в Індивідуальній податковій консультації від 01.07.2019 №3009/6/99-99-15-02-01-15/ІПК
Питання 3:
Чи підпадають операції з надання послуг Представництву нерезидента (нерезидент інтереси якого представляє представництво зареєстрований платником податку на прибуток в Україні) під визначення контрольованих (відповідно до п.п. в) 39.2.1.1 (перелік країни), або під коригування 30 % (відповідно до п.п. 140.5.51 (експорт), якщо у довідці місце реєстрації країни є Джерсі, однак така компанії являється податковим резидентом Великої Британії?
Відповідь:
Відповідно до п.п. 39.2.1.2 ПКУ під час визначення переліку держав (територій) для цілей підпункту “в” підпункту 39.2.1.1 цього підпункту Кабінет Міністрів України враховує такі критерії (зокрема):
держави (території), у яких ставка податку на прибуток підприємств (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижча, ніж в Україні, або які надають суб’єктам господарювання пільгові режими оподаткування, або в яких особливості розрахунку бази оподаткування фактично дозволяють суб’єктам господарювання не сплачувати податок на прибуток підприємств (корпоративний податок) або сплачувати його за ставкою, на 5 і більше відсоткових пунктів нижчою, ніж в Україні.
Джерсі не є самостійною країною, проте знаходиться під юрисдикцією Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії (далі – Велика Британія). Тобто, всіма зовнішніми справами Джерсі володіє та розпоряджається Велика Британія, а от внутрішні справи, включаючи податкову та судову системи залишаються в компетенції Острова Джерсі.
Відповідно до загально відомої та загально доступної інформації ставка податку на прибуток в Джерсі становить 3 %, а отже включення такої території до постанови КМУ 1045 є доволі обґрунтованою мірою для цілей контролю за трансфертним ціноутворенням.
КО
Постійне представництво, будучи платником податків, зберігає статус нерезидента, а отже, операції компанії резиденти з таким представництвом (у випадку якщо нерезидент зареєстрований в країні, що віднесена до Постанови № 1045, а його ОПФ до Постанови № 480) підпадають під вимоги статті 39 ПКУ щодо визнання таких операцій контрольованими при дотриманні вартісних критеріїв (операції більше10 млн. грн, дохід більше 150 млн. грн).
140.5. (Рі -30 %)
У випадку якщо, за таких умов, сума господарських операцій між нерезидентом та представництвом нерезидента не досягне критеріїв для визнання операцій контрольованими то платнику податків необхідно виконати вимоги п.п 140.5.4 та/або п.п. 140.5.51 ПКУ, але без подання звіту про КО.
Питання 4:
В якому обсязі необхідно описувати ланцюг постачання в описі контрольованої операції, якщо предметом операції є експорт готової продукції широкої номенклатури, повністю власного виробництва чи виготовлений за давальницькою схемою
Відповідь:
Щоб відповісти на це питання, необхідно знати для яких цілей необхідно описувати ланцюг постачання. Якщо для цілей п.п. 39.3.3.8 ПКУ то у ланцюгу постачання необхідно зазначити інформацію про всіх осіб, які брали участь у ланцюгу постачання такого товару таких товарів від виробника (постачальника) до першої не пов’язаної особи, або особи – нерезидента, який не відповідає критеріям, визначених п.п. в) та г) п.п. 39.2.1.1 ПКУ. Така інформація має містити дані про рівень показників рентабельності цих осіб, які є найбільш доцільними, виходячи із фактів та обставин їх діяльності у ланцюгу постачання. Також вимоги щодо опису контрольованої операції з зазначенням ланцюга постачання (створення вартості) товарів (робіт, послуг) у контрольованих операціях містяться у п.п. д) п.п. 39.4.6 (вимоги до документації з трансфертного ціноутворення.
В любому із випадків вимоги ПКУ націлені на те щоб розкрити зв’язок між виконаною функцією та доданою вартість товарів (робіт, послуг), особливо якщо в межах контрольованих операцій використовуються не прямі контракти. Тому необхідно докласти максимальних зусиль для з’ясування функцій, ризиків та активів учасників ланцюга постачання (за можливості, рекомендовано до першої не пов’язаної особи) чи кращий буде такий опис з вкладом кожної з сторони тим краще буде видно що саме формує вартість товарів (робіт послу) – трансфертні ціни, або комерційні міркування.