Зокрема, структура власності готується в довільній формі та є схематичним зображенням зі всіма особами, які прямо чи опосередковано володіють юридичною особою самостійно чи спільно з іншими особами. А подавати слід її з іншими документами протягом тьох місяців, починаючи з 11 липня. При цьому, який день буде останнім – поки невідомо
Мін’юст у листі від 11.06.2021 р. №5178/8.4.4/32-21 зупинився на правилах оформлення структури власності. Зокрема, він вказав: структура власності є офіційним документом, який з метою встановлення кінцевого бенефіціарного власника (далі – КБВ) юридичної особи має в обов’язковому порядку надаватись державному реєстратору.
Структура власності готується в довільній формі та є схематичним зображенням, на якому відображаються всі особи, які прямо чи опосередковано володіють юридичною особою самостійно чи спільно з іншими особами.
У структурі власності потрібно зазначити розмір участі кожного з власників, а також вказати осіб, які незалежно від формального володіння мають можливість значного впливу на керівництво чи діяльність юридичної особи. Крім того, необхідно зазначати опис здійснення та характер вирішального впливу КБВ на діяльність юридичної особи.
У кого отримати роз’яснення щодо структури власності?
Слід зауважити, що у разі звернення заявників до суб’єктів державної реєстрації з питань, пов’язаних з визначенням КБВ, обґрунтування причин відсутності КБВ у юридичної особи, складання схематичного зображення структури власності, рекомендується направляти їх до Міністерства фінансів України, як до органу, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Зразки складання схематичного зображення структури власності оприлюднено на офіційному вебсайті Мінфіну у рубриці «Фінансовий моніторинг» та доступні за посиланням.
Хто має оновити дані щодо бенефіціарів?
За позицією Мін’юсту, всі юридичні особи, щодо яких в ЄДР мають міститися відомості про КБВ та які зареєстровані до набрання чинності Наказом про структуру власності, з дня набрання чинності таким актом протягом трьох місяців мають подати державному реєстратору документи для оновлення в Єдиному державному реєстрі відомостей про КБВ (частина четверта Розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону). Але відповіді щодо граничного терміну подання документів (до 9 жовтня або все ж таки 11 жовтня в роз’ясненні не йдеться) та й переліку юросіб, які мають навести ці дані, також не вказано. Свою точку зору ми наводили тут.
Документи для подання даних щодо бенефіціарів
Для оновлення в Єдиному державному реєстрі відомостей про КБВ державному реєстратору необхідно подати:
- заяву щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань та органів влади) – форма 2 або заява щодо державної реєстрації юридичної особи – громадського формування – форма 4;
- структуру власності за формою та змістом відповідно до Наказу про структуру власності;
- витяг, виписку чи інший документ з торговельного, банківського, судового реєстру тощо, що підтверджує реєстрацію юридичної особи – нерезидента в країні ї місцезнаходження,
- якщо засновником юридичної особи є юридична особа – нерезидент– нотаріально засвідчену копію документа, що посвідчує особу, яка є КБВ юридичної особи,
- для фізичної особи – нерезидента та, якщо такий документ оформлений без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, – для фізичної особи – резидента.
Слід зазначити, що Законом про реєстрацію не визначено строку дії документа, що підтверджує реєстрацію юридичної особи – нерезидента в країні ї місцезнаходження, а також нотаріально засвідченої копії документа, що посвідчує особу, яка є КБВ.
Щодо подання нотаріально засвідченої копії документа, що посвідчує особу, яка є КБВ
Слід подавати сторінки копії документа, на яких зазначено реквізити документа та прізвище, ім’я, по-батькові (за наявності) особи, якій його видано.
Як оновити дані в ЄДР?
Оновлення в Єдиному державному реєстрі відомостей про КБВ можливо як під час проведення окремої реєстраційної дії відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону про реєстрацію, так і при вчиненні інших реєстраційних дій, при вчиненні яких передбачено подання документів для встановлення відомостей про КБВ.
Наприклад, якщо у юридичної особи є потреба внести зміни до відомостей про свій відокремлений підрозділ чи перейти на діяльність на підставі модельного статуту, у формі заяви щодо державної реєстрації юридичної особи заявник у блоці «Стан відомостей про кінцевого бенефіціарного власника» може обрати поле «потребують оновлення» та заповнити відповідні сторінки заяви з оновленими даними про такого КБВ. У такому випадку документ, що підтверджує сплату адміністративного збору, не подається. Подання документу, що підтверджує сплату адміністративного збору, передбачено лише у випадку подання документів відповідно до ч. 4 та 5 ст. 17 Закону про реєстрацію.
Слід зазначити, що адміністративний збір не буде справлятися у разі подання державному реєстратору інформації про КБВ в обсязі, визначеному Законом про реєстрацію, протягом трьох місяців з дня набрання чинності Наказом про структуру власності.
Водночас у разі одночасного внесення інших змін до відомостей Єдиного державного реєстру про юридичну особу чи закінчення тримісячного строку з дня набрання чинності Наказом про структуру власності, адміністративний збір буде справлятися у розмірі, встановленому ст. 36 Закону про реєстрацію.
Перше щорічне підтвердження у 2022 році
Фахівці Мін’юсту вказали, що оскільки Положення про форму та зміст структури власності було прийняте у 2021 році, то щорічне підтвердження відомостей про КБВ планується вже у 2022 році.
Наприклад, якщо юридична особа зареєстрована 10 лютого, то обов’язок щодо подання документів відповідно до ст. 17-1 Закону про реєстрацію, у тому числі заяви щодо підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника (форма 6), в неї виникає з 10 лютого по 24 лютого 2022 року.
Штраф за несвоєчасне подання
Нагадуємо, що відповідно до ч. 6 ст. 166-11 КУпАП неподання або несвоєчасне подання державному реєстратору передбаченої Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» інформації про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи або про його відсутність, або документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи тягнуть за собою накладення штрафу на керівника юридичної особи або особу, вповноважену діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), від 17000 до 51000 грн.