Skip to content
Територіальне відділення ВГО "Асоціація платників податків України" в Харківській області

Територіальне відділення ВГО "Асоціація платників податків України" в Харківській області

податок. ЄСВ. прибуток. ПДВ. ВЗ. земельний податок

  • Головна
  • Новини
  • Як стати членом АППУ
    • Положення про членство в АППУ
    • Положення про розмір та порядок сплати членських внесків
    • Заява на вступ
      • Заява на вступ для фізичних осіб
      • Заява на вступ для середніх та малих підприємств
      • Заява на вступ для великих платників податків
  • Наші реквізити
  • Керівництво
  • Фотогалерея
    • Вітання переможців Всеукраїнського рейтингу “Сумлінний платник податків – 2020” 02.12.2021
    • 14.09.2021 Вітання переможців рейтингу “Сумлінний платник податків 2020”
    • Семінар 12.02.2021
    • Семінар 05.02.2021
    • 04.12.2020 Вітання переможців “Рейтингу сумлінних платників податків 2019 року”
    • 01.12.2020 Вітання переможців “Рейтингу сумлінних платників податків 2019 року”
  • Рейтинг 2024
    • Про Рейтинг сумлінних платників податків
    • Заявка
    • Положення про Рейтинг
    • Крітерії оцінювання
    • Основні дати
  • Податковий календар
  • Вебінари АППУ
    • Вебінар за темою “Актуальні питання з податку на прибуток підприємств та ТЦУ” 22 лютого 2022 року
    • Відео-зйомка Вебінару Запровадження РРО/ПРРО з 01 січня 2022 року
    • 31 січня он-лайн вебінар у форматі відеоконференції на тему «АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ЗАСТОСУВАННЯ МСФЗ ПЛАТНИКАМИ ПОДАТКІВ»
  • Реквізити рахунків для сплати
  • Інформаційні листи ДПС України
    • ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ № 1/2025
    • Інформаційний лист ДПС України за № 8/2024 «Щодо окремих змін до Податкового кодексу України, внесених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану», щодо запровадження сплати авансових внесків з податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб з пунктів роздрібної торгівлі пальним та оподаткування податком на прибуток банків та інших фінансових установ»
    • Інформаційний лист № 6/2024: ДПС впроваджує Експериментальний проект
    • Інформаційний лист № 5/2024 Огляд запитів* платників податків на отримання індивідуальних податкових консультацій у сфері міжнародного оподаткування
    • Інформаційний лист № 4/2024: 30+ питань платників податків щодо звітності в режимі Дія Сіті. Частина ІІ
    • Інформаційний лист № 3/2024: Щодо окремих питань запроваджених правил про контрольовані іноземні компанії
    • Інформаційний лист № 2/2024: Вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства
    • Інформаційний лист № 1/2024: 30+ питань платників податків щодо звітності в режимі Дія Сіті
    • Інформаційний лист № 4/2023: «Повернення» на довоєнну систему оподаткування: особливості переходу 
    • Інформаційний лист № 3/2023: Особливості визначення податкових (звітних) періодів для платників податку на прибуток підприємств, які є виробниками сільськогосподарської продукції
    • ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ № 2/2023: Закон України від 12 січня 2023 року № 2888-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо платіжних послуг»
    • ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ № 1/2023 : Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень»
    • Інформаційний лист № 8/2022: Особливості провадження волонтерської діяльності платниками податків – фізичними особами у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації
    • Інформаційний лист № 7/2022: Оподаткування податком на прибуток благодійної та гуманітарної допомоги під час дії воєнного стану в Україні
    • Інформаційний лист № 8/2022: Особливості провадження волонтерської діяльності платниками податків – фізичними особами у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації
    • Інформаційний лист № 6/2022: Особливості сплати податку на прибуток при виплаті дивідендів
    • Інформаційний лист № 5/2022: Особливості оподаткування операцій з об’єктами нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому
    • Інформаційний лист № 4/2022: Стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні: що відомо про Дія Сіті
    • Інформаційний лист №3/2022. Все про програмні РРО  Розділ: Брошури Та Листівки
    • Інформаційний лист № 2/2022: Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень»  Частина 2. Адміністрування податкового боргу, перевірки
    • Інформаційний лист № 1/2022. Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» Частина 1. Податок на прибуток підприємств
  • Toggle search form

Податки у разі втрати посівів

Posted on 12.07.2021 By admin

Через дії обставин непереборної сили (форс-мажору), наприклад спричинених погодними умовами та стихійним лихом (буревій, град, блискавка, посуха тощо) (див. ст. 14-1 Закону про ТПП), сільгосппідприємство втратило посіви. Що з оподаткуванням?

Податок на додану вартість

Уже давно і систематично податкова говорить, що в разі втрати посівів платник ПДВ повинен нарахувати компенсувальні податкові зобов’язання з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ.

Наприклад, читаємо відповідь податкової на запитання в ЗIР, підкатегорія 101.04: «Чи необхідно нараховувати податкове зобов’язання з ПДВ згідно з п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України на вартість товарів/послуг, використаних для вирощування посівів (насаджень), що загинули у зв’язку з настанням обставин непереборної сили або були знищені?».

Податкова відповідає, що у разі якщо у зв’язку з настанням обставин непереборної сили посіви (насадження) загинули чи були знищенні, внаслідок чого списуються придбані з ПДВ товари/послуги, які використані для їх вирощування, то податкове зобов’язання з ПДВ на підставі п. 198.5 ПКУ платником ПДВ:

— нараховується, якщо вартість таких товарів/послуг не включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню;

— не нараховується, якщо вартість таких товарів/послуг включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню.

Причина такого нарахування, на погляд податкової, — товари, послуги починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю платника.

А на наш погляд, необхідність нарахування ПДВ тут досить сумнівна. Адже господарська діяльність за пп. 14.1.36 ПКУ — це діяльність, пов’язана, в тому числі, з виробництвом товару і спрямована на отримання доходу.

Якщо сільгосппідприємство понесло витрати на вирощування сільгосппродукції, воно мало на меті виростити таку продукцію і використати її для отримання доходу. Від того, що посіви втрачено, витрати не стають такими, що мали на меті використання не в господарській діяльності. Господарська діяльність характеризується метою отримання доходу, а не фактом отримання доходу.

Але навряд чи такі аргументи влаштують податкову. Якщо підприємство не нарахує компенсувальних податкових зобов’язань з ПДВ, очевидно, це зробить податкова під час перевірки. I тоді доводити власну правоту сільгосппідприємство буде змушене хіба що в суді. А на чий бік стане суд, невідомо.

Тому, якщо сільгосппідприємство не вважає за потрібне ризикувати, компенсувальний ПДВ доведеться нарахувати.

Нараховуючи компенсувальний ПДВ, врахуйте таку особливість.

Відповідно до п. 8.2 Методрекомендацій №132:

— витрати на обробіток площ, на яких повністю загинув урожай унаслідок стихійного лиха, списують як надзвичайні втрати;

— у разі пересівання повністю загиблих посівів сума витрат становитиме вартість насіння, витрати на передпосівний обробіток ґрунту, висівання та інші роботи, які виконуються знову під час пересівання новою культурою (повторювані витрати);

— усі інші суми витрат на лущення стерні, підняття зябу і снігозатримання, вартість добрив та витрачені на їх внесення суми тощо, тобто неповторювані витрати, списують у розрізі статей на пересіяну культуру.

Таким чином, якщо на певних площах загинули посіви і сільгосппідприємство не пересіюватиме їх новою культурою, витрати спишуть проведенням:

— Д-т 977 К-т 23 — на суму понесених витрат;

— Д-т 977 К-т 641 — нараховано компенсувальний ПДВ.

Якщо площі пересіюватимуть новою культурою, понесені витрати на висівання попередньої (втраченої) культури списують:

— Д-т 23 (пересіяна культура) К-т 23 (втрачені посіви) — на суму неповторюваних (тобто тих витрат, що залишаються на нову культуру) витрат;

— Д-т 977 К-т 23 — на суму повторюваних витрат, що були понесені на первісну культуру;

— Д-т 977 К-т 641 — компенсувальний ПДВ на суму повторюваних витрат;

— Д-т 23 (пересіяна культура) К-т 13, 20, 22, 63, 65, 66 тощо — на суму нових витрат, що будуть понесені на нову культуру.

Тобто ПДВ нараховують тільки на ті витрати, які остаточно втрачені і жодного зиску від понесення яких сільгосппідприємство не отримає.

Наприклад, висіяне насіння за втраченими посівами втрачене безповоротно. Тому, якщо насіння придбане з ПДВ, на вартість насіння нараховують компенсувальний ПДВ. А добрива внаслідок втрати посівів залишаються в ґрунті. Тому нову культуру пересівають у вже удобрений ґрунт.

Отже, вартість добрив переноситься на собівартість пересіяної культури. А тому нараховувати компенсувальний ПДВ на вартість добрив не потрібно.

До речі, нарахування компенсувальних ПДВ тільки на повторювані витрати узгоджується з консультацією податкової, яку ми навели вище.

З наведеного випливає: якщо сільгосппідприємство пересіватиме площі, на яких втрачено посіви, воно має розподілити всі понесені витрати на втрачені посіви на повторювані та неповторювані.

Розподілити витрати може комісія сільгосппідприємства з розслідування причин втрати посівів. Оформити це можна протоколом чи актом, який буде додатком до протоколу. Далі документи комісії затверджуються керівником сільгосппідприємства.

На підставі таких документів операцію втрати посівів відображають у бухгалтерському та податковому обліку.

Зверніть увагу!

Нараховуючи компенсувальний ПДВ, беріть до уваги, що він нараховується тільки на вартість товарів, послуг у витратах на втрачені посіви, придбані з ПДВ.

Наприклад, якщо вартість втрат 140000 грн, але в цих витратах товари і послуги, які придбавалися з ПДВ, становлять тільки 90000 грн, то компенсувальний ПДВ нараховується тільки на 90000 грн.

Як складати ПН?

У п. 198.5 ПКУ зазначено, що зведену податкову накладну складають не пізніше останнього дня відповідного звітного періоду (місяця) і реєструють в ЄРПН.

Реєстрація зведених ПН в ЄРПН відбувається протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені (п. 201.10 ПКУ).

Особливості заповнення зведеної податкової накладної наведено в Порядку №1307.

Графа «Зведена податкова накладна» має містити код ознаки — «1».

У верхній лівій частині ПН у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» ставлять «X» та зазначають тип причини «13» (складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

Сільгосппідприємство — платник ПДВ наводить власне найменування (чи П. I. Б.) у графі «Отримувач (покупець)».

«Iндивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» — проставляють умовний IПН «600000000000»;

Рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюють.

У графі 2 (опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)) записують дати складання та порядкові номери ПН, складених на такого платника податку під час постачання йому товарів/послуг, необоротних активів, за якими він визначає податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.

Одиниця виміру у графі 4 — «грн».

У графі 10 (обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ) наводять вартість (частину вартості) товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховується податок відповідно до п. 198.5 ПКУ.

Графи 3.1, 3.2, 3.3, 5 — 9, 12 та рядки VII — IX не заповнюють.

Яку ставку ПДВ застосовувати?

За якою ставкою нараховувати компенсувальний ПДВ, якщо частина товарів, послуг придбана за ставкою 20%, а інша частина товарів — за ставкою 14%?

За ставкою 20% і 14% відповідно. Причому в такій ситуації може складатися одна ПН, в якій операції з різними ставками відображають різними рядками (див. лист ДПСУ від 15.01.2021 р. №1142/7/99-00-21-03-02-07).

Податок на прибуток

Втрати посівів, списані на витрати (на субрахунок 977), зменшують фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток згідно з п. 134.1.1 ПКУ. Поряд із цим податкових різниць для такої ситуації ПКУ не встановлює.

Єдиний податок груп 3, 4

На об’єкт оподаткування єдиним податком груп 3 і 4 втрата посівів не впливає.

Кілька слів про документування

Вище ми вже наголосили, що у зв’язку з втратою посівів керівникові сільгосппідприємства доречно створити комісію для розслідування такого випадку. До складу комісії можуть входити працівники не лише сільгосппідприємства, а й інших організацій, наприклад представники ТПП (торгово-промислової палати), страховика, якщо посіви застраховані, ДСНС, місцевих органів влади тощо.

Якщо втрата посівів вплинула на виконання сільгосппідприємством договірних зобов’язань, воно має надати своїм контрагентам належне документальне підтвердження настання форс-мажору. Засвідчують форс-мажор ТПП України та уповноважені нею регіональні ТПП, видаючи відповідний сертифікат (ч. 3 ст. 14, ст. 14-1 Закону про ТПП). Такий сертифікат і буде належним документальним підтвердженням.

Особливості видачі сертифіката встановлені в Регламентах №40(3) і №44(5).

Після того як всі потрібні підтвердні документи зібрані, комісія сільгосппідприємства з розслідування ситуації втрати посівів підсумовує наслідки своєї роботи у протоколі чи акті.

У документах комісії має зазначатися і код надзвичайної ситуації (НС), згідно з Класифікатором НС, наприклад:

— 20310 — Метеорологічні НС, пов’язані з атмосферними опадами;

— 20311 — НС, пов’язана з сильною зливою (кількість опадів 30 мм і більше, тривалістю 1 година і менше);

— 20312 — НС, пов’язана з великим градом (діаметром 20 мм і більше) тощо.

 

Без категорії

Навігація записів

Previous Post: ДПС України: Об’єднаний розрахунок за II квартал 2021 року подається за старою формою
Next Post: З 1 липня – нові довідники податкових пільг 

Архіви

  • Червень 2025 (4)
  • Травень 2025 (38)
  • Квітень 2025 (23)
  • Березень 2025 (13)
  • Лютий 2025 (12)
  • Січень 2025 (23)
  • Грудень 2024 (7)
  • Листопад 2024 (10)
  • Жовтень 2024 (7)
  • Вересень 2024 (8)
  • Серпень 2024 (2)
  • Липень 2024 (9)
  • Червень 2024 (5)
  • Травень 2024 (12)
  • Квітень 2024 (9)
  • Березень 2024 (14)
  • Лютий 2024 (16)
  • Січень 2024 (23)
  • Грудень 2023 (15)
  • Листопад 2023 (22)
  • Жовтень 2023 (15)
  • Вересень 2023 (17)
  • Серпень 2023 (13)
  • Липень 2023 (15)
  • Червень 2023 (22)
  • Травень 2023 (29)
  • Квітень 2023 (31)
  • Березень 2023 (27)
  • Лютий 2023 (39)
  • Січень 2023 (56)
  • Грудень 2022 (42)
  • Листопад 2022 (60)
  • Жовтень 2022 (44)
  • Вересень 2022 (53)
  • Серпень 2022 (81)
  • Липень 2022 (50)
  • Червень 2022 (74)
  • Травень 2022 (91)
  • Квітень 2022 (24)
  • Березень 2022 (41)
  • Лютий 2022 (197)
  • Січень 2022 (100)
  • Грудень 2021 (102)
  • Листопад 2021 (86)
  • Жовтень 2021 (66)
  • Вересень 2021 (70)
  • Серпень 2021 (58)
  • Липень 2021 (75)
  • Червень 2021 (62)
  • Травень 2021 (50)
  • Квітень 2021 (2)

Недавні записи

  • ВГО АППУ пропонує для перегляду, відкриті розмови з поважними, цікавими особистостями, в рамках запровадженого проєкту «Відкрита СпівРозмова з Віце-президентом, Генеральним директором ВГО АППУ Людмилою Герасименко – ключ для вирішення проблем бізнесу». 03.06.2025
  • Посилання для підключення до спільного з ГУ ДПС у м.Києві онлайн Вебінару 04.06.2025 р. за темами: Акциз (новації, штрафи, відповідальність), Податкові перевірки в 2025 році, КіК,звітна кампанія 2024 02.06.2025
  • Бізнес може використовувати всі 202 моделі РРО, які містяться у оновленій редакції Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій 02.06.2025
  • Руслан Кравченко: ДПС перевиконала план надходжень за 5 місяців – на понад 51,6 млрд гривень 02.06.2025
  • Дайджест актуальних, корисних роз’яснень з питань оподаткування, розміщених на сайті ВГО АППУ в травні місяці 2025 року 30.05.2025

Copyright © 2025 Територіальне відділення ВГО "Асоціація платників податків України" в Харківській області .

Powered by PressBook WordPress theme