Законами №2516 та №2520 до ПКУ внесено зміни щодо звільнення від оподаткування благодійної допомоги, виплаченої на користь членів сімей поранених та загиблих учасників бойових дій. Розгляньмо, що саме змінилося.
Початок дії змін
Офіційне опублікування Закону №2516 відбулося в газеті «Голос України» 01.09.2022 р. Відповідно до п. 1 Прикінцевих положень цього Закону він набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування, — отже, з 02.09.2022 р.
Розгляньмо зміни у хронологічному порядку набрання ними чинності.
Зверніть увагу!
Єдиний виняток: тим-таки п. 1 Прикінцевих положень Закону №2516 передбачено, що зміни до п. 12 підрозділу 9-4 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ набирають чинності з 01.01.2022 р.
Очевидно, що це положення було передбачено для випадку, якби Закон №2516 було опубліковано до 30 вересня включно. Цього не сталося, бо надісланий на підпис Президенту 16.08.2022 р. Закон було повернено з підписом Президента аж 31.08.2022 р.
Зміни з 1 вересня
Нагадаємо, що з 1 вересня 2021 року і попри війну в Україні триває одноразове добровільне декларування доходів фізосіб та сплата податків з них за пільговими ставками ПДФО. Їх назвали «збором з одноразового (спеціального) добровільного декларування».
А тепер коментованим Законом №2516 вирішено подовжити його строки ще на півроку, до 1 березня.
І це ще не все! Адже для тих, хто скористається продовженням строків, зміняться і граничні строки сплати збору.
Тож увага! Ті, хто подав декларацію протягом старого періоду дії акції, тобто з 1 вересня 2021 року до 31 серпня 2022 року (включно), і має сплатити збір трьома рівними частинами, робить це у такі строки:
— перший платіж — протягом 30 календарних днів з дати подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації;
— другий платіж — до 1 листопада 2023 року;
— третій платіж — до 1 листопада 2024 року.
Якщо ж ви скористалися продовженням строків і подаватимете декларацію з 1 вересня 2022 року до 1 березня 2023 року та маєте сплатити збір трьома рівними частинами, граничні строки сплати для вас будуть інші:
— перший платіж — протягом 30 календарних днів з дати подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації;
— другий платіж — до 1 травня 2024 року;
— третій платіж — до 1 травня 2025 року.
Що змінилося з 2 вересня
Нагадаємо, що оподаткування ПДФО благодійної допомоги потерпілим унаслідок війни регулює спеціальний пп. 165.1.54 ПКУ. Зокрема, ним звільнено від оподаткування суму (вартість) такої благодійної допомоги, виплаченої (наданої) фізособам.
І ось щодо благодійної допомоги, виплаченої (наданої) у порядку, визначеному Законом про благодійництво, коментований Закон №2516 вніс зміни!
З 02.09.2022 р. не оподатковуються ПДФО (а отже, і ВЗ) доходи (суми) виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками-фізособами, допомоги на користь:
— учасників бойових дій — військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників ЗСУ, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, поліцейських та працівників Національної поліції України, у тому числі тих, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності у період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, або на користь членів сімей таких учасників бойових дій;
Члени сімей учасників бойових дій:
— батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав);
— дід та баба (якщо батьки померли);
— інший з подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге);
— малолітні та/або неповнолітні діти;
— повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років;
— повнолітні діти, які не мають своїх сімей;
— повнолітні діти, які мають свої сім’ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;
— утриманці загиблого (померлого), яким у зв’язку з цим виплачується пенсія.
— працівників підприємств, установ, організацій, сил цивільного захисту, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством, або на користь членів їхніх сімей;
— фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах.
Зазначені доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. Простіше кажучи, право на неоподаткування цієї допомоги її набувачі матимуть до кінця року, наступного після року, в якому закінчиться війна.
Інша норма щодо цієї «воєнної» благодійної допомоги міститься у пп. 170.7.8 ПКУ, і до нього теж внесли зміни!
Зверніть увагу!
У пп. 170.7.8 ПКУ йдеться про два різні види допомог:
— про допомогу засобами індивідуального захисту та ліками, продуктами харчування тощо, одним словом, усім тим, чим українці і не тільки допомагають нашим військовим;
— про допомогу потерпілим через війну на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби тощо. Ось тут згадка про відновлення житла з’явилася вперше. Втім, як і раніше, перелік того, що даруватимуть потерпілим безкоштовно і без оподаткування, має затвердити Кабмін. Такий Перелік затверджено постановою КМУ від 26.11.2014 р. № 653 (і в ньому допомога на відновлення житла, а також господарських будівель та споруд, була і раніше).
Не оподатковується допомога на зазначені цілі в межах 500 мінімальних зарплат на початок року (тобто у 2022 році — в межах 3250000 грн). А сума перевищення оподатковується як 18% ПДФО, так і 1,5% ВЗ, при цьому і задекларувати таку суму, і сплатити з неї податки має сам набувач допомоги.
Що змінилося з 3 вересня?
А наостанок — бонус! Ще один закон, пов’язаний із наданням благодійної допомоги під час війни. Йдеться про Закон №2520, який, як свідчить його назва, прийнято для внесення змін до ПКУ щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України.
Ось тут обійшлося без складної хронології — цей закон набрав чинності наступного дня після його опублікування, а саме 3 вересня 2022 року.
Але почнемо ми не з благодійної допомоги, а з інших змін. Які, як і в попередньому коментованому законі, досить цікаві.
1. Строки подання річної декларації фізособами, які сплачують ПДФО, зробили універсальними. Тобто вже за 2022 рік як пересічні громадяни, так і самозайняті особи (підприємці на загальній системі оподаткування, фізособи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, та фермери) подаватимуть декларацію в однакові строки — до 1 травня. Спеціальний строк звітування для підприємців до 9 лютого (пп. 49.18.5 ПКУ) — скасували!
2. Уточнення щодо податкової знижки. Законодавці наголошують: для документального підтвердження витрат, що включаються до податкової знижки, контролюючий орган не має права вимагати від платника податку надання документів та/або їх копій, які містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах, банках (базах) даних органів державної влади та/або органів місцевого самоврядування, інформація з яких безоплатно отримується контролюючими органами та міститься в інформаційних базах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (тобто ДПСУ).
Щодо благодійництва зміни такі.
По-перше, норми Закону №2120 щодо внесення змін до пп. 165.1.54, 165.1.56 та 170.7.2, 170.7.8 ПКУ — по суті, щодо видів допомоги, які ми згадували вище, застосовуються до податкових (звітних) періодів починаючи з 1 січня 2022 року!
А порядок підтвердження статусу осіб, які потерпіли внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою невключення до оподатковуваного доходу фізичних осіб — платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, має бути визначено КМУ (пп. 170.7.2 ПКУ доповнили новим абзацом).
Але позаяк зі складанням такої нормативки Кабмін не встигає, цей закон запровадив декілька тимчасових норм!
Тимчасово, починаючи з дати введення в Україні воєнного стану, що введений Указом №64/2022, затвердженим Законом №2102-IX, до його припинення або скасування положення абзацу четвертого підпункту «в» підпункту 165.1.54 ПКУ застосовуються з урахуванням такої особливості: до прийняття КМУ переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, статус фізосіб — платників податку, які отримують благодійну допомогу, виплачену (надану) благодійниками, у тому числі благодійниками-фізособами, у порядку, визначеному Законом про благодійництво, визначається самостійно надавачами благодійної допомоги.
Тимчасово, починаючи з дати введення в Україні воєнного стану, що введений Указом №64/2022, затвердженим Законом №2102-IX, до його припинення або скасування положення підпункту «в» пп. 170.7.2 ПКУ застосовуються з урахуванням такої особливості: до прийняття КМУ порядку підтвердження статусу осіб, які потерпіли внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою невключення до оподатковуваного доходу фізичних осіб — платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, статус таких осіб визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги.
До складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки не включаються доходи у вигляді суми коштів чи безоплатно наданих товарів (послуг) (далі — допомога), що надані за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів такому платнику податків та членам його сім’ї першого ступеня споріднення як особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України і скористалися правом на тимчасовий захист відповідно до законодавства такої іноземної держави.
Дія такого звільнення від оподаткування поширюється на всі форми надання зазначеної допомоги, у тому числі у разі її одержання як додаткове благо, а також від іноземних компаній, організацій, які згідно із законодавством відповідної іноземної юрисдикції здійснюють благодійну діяльність!