Шановні платники податків – члени ВГО АППУ!!!
УВАГА!!! З 20 червня 2025 року діє новий порядок розгляду скарг страхувальників до ПФУ.
Постановою ПФУ від 17.04.2025 р. № 14-1 викладено в новій редакції Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу та нарахування пені.
Постанова набрала чинності з дня її офіційного опублікування в «Офіційному віснику» від 20 червня 2025 року.
Новий Порядок визначає процедуру подання та розгляду органами Пенсійного фонду України скарг страхувальників у разі оскарження рішень про нарахування пені та накладення фінансових санкцій, передбачених частиною 9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (у редакції, що діяла до набрання чинності Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування») (далі — Закон), скарг банків на рішення про накладення фінансових санкцій, передбачених частиною 10 ст. 106 Закону, та банків, організацій, які здійснюють виплату і доставку пенсій, на рішення про накладення штрафів, передбачених частиною 11 ст. 106 Закону.
У скарзі має бути зазначено:
прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) фізичної особи, а для юридичної особи – її найменування, адреса місцезнаходження;
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта / унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності) (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), а для юридичної особи – код за ЄДРПОУ;
найменування органу Пенсійного фонду, яким видано рішення, що оскаржується, дата і номер;
суть порушеного питання, прохання чи вимога;
інформація про оскарження рішення органу Пенсійного фонду в суді;
дата складення скарги.
Скарга підписується скаржником або його представником власноручно або з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису. Скарга повинна бути викладена в письмовій формі та подана шляхом особистого звернення, надіслана поштовим відправленням або подана в електронній формі, у тому числі з використанням вебпорталу електронних послуг Пенсійного фонду України.
Якщо скарга в інтересах фізичної або юридичної особи подається її представником, то до скарги додається копія довіреності або іншого документа, що підтверджує повноваження представника.
Відмова у прийманні скарги страхувальника, банку, організації, яка здійснює виплату і доставку пенсій, забороняється.
Не підлягає розгляду:
повторна скарга, подана до того самого органу Пенсійного фонду / Пенсійного фонду України тим самим скаржником з того самого питання, за умови, що попередня скарга була вирішена по суті, крім випадку зміни істотних для вирішення справи обставин (умов);
скарга, в якій порушено питання, яке станом на день подання скарги розглядається судом або щодо якого ухвалено судове рішення про відмову в задоволенні вимог скаржника, крім випадків зміни істотних для вирішення справи обставин (умов).
Розгляд скарги
Скарги розглядаються відповідно до Закону України від 17.02.2022 №2073-IX «Про адміністративну процедуру». За результатами ухвалюється вмотивоване рішення, яке надсилається скаржнику протягом 3 робочих днів з дати його прийняття.
У разі необхідності строк розгляду може бути продовжено не більше ніж на 15 календарних днів, про що скаржника повідомляють завчасно.
Наслідки подання скарги
Подання скарги зупиняє строки сплати штрафу або пені до ухвалення остаточного рішення. ПФУ має право залишити рішення без змін або скасувати його повністю/частково. У разі скасування – рішення вважається відкликаним з дня прийняття відповідного рішення.
Хто приймає рішення
У головному управлінні – керівник.
У ПФУ – Голова правління або його заступник.
Рішення має бути оформлене відповідно до вимог законодавства і надсилається скаржнику. Якщо ПФУ не направить рішення вчасно, скарга вважається повністю задоволеною на користь скаржника з наступного дня після завершення строку.
Джерело:
Закон України від 09 липня 2003 року за № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Постанова ПФУ від 17.04.2025 №14-1 (у вкладенні).