9 грудня 2023 року наберуть чинності зміни до Порядку блокування ПН та РК. Вчергове оновлено критерії позитивної податкової історії та додано ще деякі зміни в правилах розрахунку критеріїв блокування ПН
7 листопада на черговому засіданні КМУ було затверджено Постанову №1154 щодо внесення змін до Порядку блокування ПН та РК і Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН та РК, про неврахування таблиці даних платника ПДВ, про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку.
Постанова набирає чинності через 30 днів з дня її опублікування. Її було опубліковано в “Урядовому курʼєрі” 9 листопада. Відповідно новації у блокуванні ПН та РК запрацюють з 9 грудня.
Змінено порядок розрахунку показника D – «податкове навантаження»
Показник D вже знайомий платникам ПДВ – це так зване «податкове навантаження», тобто скільки податків та ЄСВ сплачує платник ПДВ відносно обсягу постачання товарів/послуг на митній території України. З 9 грудня 2023 року змінюються складові формули розрахунку цього показника. Формула залишається такою самою:
D = S/T,
але її складові дещо змінено.
А саме – змінено визначення періоду, за який розраховується показник D: тепер це останні 12 місяців, які передують календарному місяцю, у якому ПН/РК прийнято для реєстрації в ЄРПН, та за які настав граничний строк сплати ПДВ. Зміни та приклади розрахунку періодів наведено у таблиці 1.
Таблиця 1
Складові формули D = S/T
Показник |
Було до 9 грудня 2023 |
Стало з 9 грудня 2023 |
S |
Загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК, сум ЄСВ та податків і зборів платником ПДВ та його відокремленими підрозділами |
Загальна сума сплачених платником ПДВ та його відокремленими підрозділами сум ЄСВ та податків і зборів за період, що припадає на останні 12 звітних (податкових) періодів*, які передують календарному місяцю, у якому ПН/РК прийнято для реєстрації в ЄРПН, та за які настав граничний строк сплати ПДВ |
T |
Загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними ст. 193 ПКУ (0%, 7%, 14%, 20%), зазначеними платником ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК (колонка А рядків 1.1, 1.2, 1.3, 2.1 та 3 декларацій з ПДВ) |
Загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними ст. 193 ПКУ (0%, 7%, 14%, 20%), зазначена платником ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН за операціями у періоді, що припадає на останні 12 звітних (податкових) періодів*, які передують календарному місяцю, у якому ПН/РК прийнято для реєстрації в ЄРПН, та за які настав граничний строк сплати ПДВ (колонка А рядків 1.1, 1.2, 1.3, 2.1 та 3 декларацій з ПДВ) |
Приклад розрахунку періоду |
Поточний місяць для розрахунку – грудень 2023 р., розраховуємо показники на 1 грудня. Показники розраховуються за період грудень 2022 р. – листопад 2023 р., тобто за 12 місяців до 1 грудня |
Поточний місяць для розрахунку – грудень 2023 р., розраховуємо показники на 1 грудня. Показники розраховуються за період листопад 2022 р. – жовтень 2023 р., оскільки станом на 1 грудня:
|
* У цьому контексті слово «період» означає місяць, оскільки базовим звітним періодом для ПДВ є місяць.
Якщо у платника показник D більше 0,05, то це означає, що сума сплачених ЄСВ, податків і зборів перевищує 5% від обсягу постачання товарів/послуг за оподатковуваними операціями, що покращує його позитивну історію як платника ПДВ.
Значення показника D відображається в електронному кабінеті платника податків, в розділі «Моніторинг ПН/РК, Показники D та P».
Деталізовано показник Р – сума ПДВ у податкових накладних
До коментованих змін для моніторингу ПН/РК використовувався показник Р:
P = Pм х 1,4,
де:
P – сума ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН у звітному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК – тобто поточна сума ПЗ з ПДВ, яка реєструється в поточному місяці;
Pм – найбільша місячна сума ПДВ, зазначена у ПН/РК, зареєстрованих за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК.
Цю формулу деталізували, тепер:
- показник Рпоточ – сума ПДВ, зазначена платником ПДВ у ПН/РК, які зареєстровані в ЄРПН у поточному календарному місяці, з урахуванням прийнятої для реєстрації ПН/РК;
- показник Pмакс, який розраховується за формулою: Pмакс = Pнайб х 1,4. Суть цього показника повністю відповідає показнику Р до змін;
- показник Pнайб – найбільша місячна сума ПДВ, зазначена платником ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН за операціями останніх 12 звітних (податкових) періодів, які передують місяцю, в якому ПН/РК прийнято для реєстрації та за які настав граничний строк подання декларації з ПДВ. За змістом цей показник відповідає показнику Рм до змін, але період розрахунку показника вже інший.
Отже, враховуються лише ті 12 місячних періодів, за які настав строк подання декларації з ПДВ. На прикладі грудня 2023 р. це буде період з листопада 2022 р. по жовтень 2023 р., адже декларацію за жовтень 2023 р. треба подати до 20 листопада включно. Станом на 1 грудня 2023 р. ще не настане строк подання декларації за листопад 2023 р., тому листопад до розрахункового періоду не включаємо.
Показники Рпоточ та Pмакс за новою формулою відображатимуться в електронному кабінеті, в розділі «Моніторинг ПН/РК, Показники D та P» (зараз там тільки показник Р за старою формулою).
Показник Рмакс використовуватиметься для оцінки позитивної податкової історії платника. Логіка контролю цього показника полягає в тому, щоб «позитивні» платники ПДВ не робили різкого збільшення обсягів постачання – більше ніж у 1,4 рази від максимального показника, досягненого ними протягом останніх 12 місяців, які передують місяцю, в якому ПН/РК прийнято для реєстрації та за які настав граничний строк подання декларації з ПДВ. Сумлінні платники, на думку авторів змін, повинні нарощувати свої обсяги поступово.
Позитивну податкову історію платника ПДВ писатимуть по-новому
Найбільше змін зазнав Додаток 2 до Порядку № 1165 – перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника ПДВ. Подивимося, що саме змінилося.
По-перше, введено чотири умови, які повинні виконуватись одночасно:
Закупівлі протягом шести попередніх місяців |
Продаж протягом шести попередніх місяців |
||
75% |
Перший код за УКТЗЕД/ДКПП Другий код за УКТЗЕД/ДКПП Третій код за УКТЗЕД/ДКПП Четвертий код за УКТЗЕД/ДКПП |
75% |
Один код за УКТЗЕД/ДКПП |
25% |
Решта кодів за УКТЗЕД/ДКПП |
25% |
Решта кодів за УКТЗЕД/ДКПП |
- протягом шести попередніх місяців повинні виконуватися дві умови щодо асортименту товарів, що відповідно придбаваються и постачаються платником ПДВ – див. нижче;
- значення показника D на момент подання ПН/РК на реєстрацію становить більше 0,05 – «податкове навантаження» більше 5% обсягів продажу товарів/послуг;
- значення показника Pпоточ на момент подання ПН/РК на реєстрацію є меншим ніж значення Рмакс – тобто протягом останніх 12 місяців, за які настав граничний строк подання декларації з ПДВ, не було різкого збільшення обсягів продажу.
Асортимент закупівель та продажу товарів/послуг у «позитивного» платника ПДВ
Щоб мати позитивну податкову історію платника ПДВ, потрібно продавати в основному (75%) тільки один код товарів за УКТЗЕД або послуг за ДКПП, а закуповувати не більше чотирьох основних кодів (теж у межах 75%) товарів/послуг за УКТЗЕД/ДКПП.
На думку автора, ця умова виглядає дуже дивною, адже вона передбачає надмірну спеціалізацію платника ПДВ. Наприклад, косметичні товари мають декілька різних кодів УКТЗЕД:
- 3304990000 – засоби для догляду за шкірою;
- 3304100000 – засоби для макіяжу губ;
- 3304200000 – засоби для макіяжу очей;
- 3305100000 – шампуні;
- 3305900000 – засоби для догляду за волоссям.
Це – звичайний (і неповний!) асортимент товарів для платника, який має КВЕД 46.45 «Оптова торгівля парфумними та косметичними товарами». Цей платник не може продавати 75% товарів одного коду УКТЗЕД, отже, йому «не світить» позитивна податкова історія?
А якщо платник ПДВ виробляє щось таке, для чого йому потрібно багато різної сировини та послуг? Він теж стає «підозрілим» платником? Сподіваємось, податківці швидко нададуть відповіді на ці запитання.
По-друге, введено зарплатну умову: середньомісячна сума сплаченого ПДФО в розрахунку на одну фізичну особу, якій нараховано дохід у вигляді заробітної плати, перевищує суму ПДФО, розраховану з подвійного розміру мінімальної зарплати у відповідному місяці, за умови, що середньомісячна чисельність працюючих за останні 12 місяців становить не менше п’яти осіб.
Станом на жовтень 2023 року мінімальна зарплата становить 6700 грн, подвійна сума на одну фізособу – це 13400 грн, сума ПДФО з цієї зарплати – 2412 грн. Для мінімального колективу із п’яти працівників потрібно щомісяця платити ПДФО не менше 12060 грн. Самої цієї суми ПДФО недостатньо, потрібно ще відповідати мінімальному нормативу чисельності – 5 працівників.
По-третє, умова щодо сплати ПДВ протягом останніх 12 календарних місяців: загальна сума ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому прийнято для реєстрації ПН/РК, платником ПДВ та його відокремленими підрозділами, якими подано ПН/РК на реєстрацію, становить більше 1 млн гривень. Одночасно з цим:
- значення показника D становить більше 0,05 – витримується 5% «податкового навантаження»;
- значення показника Pпоточ є меншим ніж значення Рмакс – немає різкого стрибка продажів.
Цю умову цілком реально виконати платникам-«середнячкам» – якщо розділити 1 млн грн на 12 місяців, отримаємо в середньому на місяць 83,3 тис. грн ПДВ.
По-четверте, введено умови, які стосуються «дисципліни» розблокування ПН/РК платником ПДВ. Вони повинні виконуватись одночасно:
- щодо всіх ПН/РК, які зупинені протягом 180 днів, що передують даті прийняття ПН/РК для реєстрації, платником подані пояснення та копії документів – тобто не варто ігнорувати заблоковані ПН/РК, навіть якщо вони були складені помилково;
- щодо всіх ПН/РК, стосовно яких настав граничний строк розгляду поданих пояснень та копій документів, комісією регіонального рівня прийнято рішення про реєстрацію або комісією центрального рівня прийняте рішення про задоволення скарги та скасування рішення про відмову в реєстрації;
- у ПН/РК, прийнятих для реєстрації у поточному місяці, зазначено операції згідно з кодами УКТЗЕД/ДКПП, що відображені у ПН/РК, щодо яких виконується попередня умова про позитивні рішення комісій, тобто щодо цих кодів прийнято позитивні рішення;
- у поточному місяці значення показника Pпоточ за операціями згідно з кодом УКТЗЕД/ДКПП, що відображений у ПН/РК, щодо яких виконується попередня умова про позитивні рішення комісій, є меншим ніж значення Рмакс за таким кодом УКТЗЕД – не люблять автори змін різкого зростання показників;
- щомісячний обсяг постачання, зазначений платником податку в ПН/РК, прийнятих для реєстрації за операціями останніх шести послідовних звітних (податкових) періодів, що передують поточному місяцю, перевищує 500 тис. гривень. У перерахунку на річний обсяг постачання це всього 6 млн грн на рік – за умови рівномірної діяльності протягом року, тобто для малого бізнесу ця умова досяжна.
І по-п’яте, наостанок, розглянемо довгострокові умови, які повинні виконуватись протягом 36 місяців (3 років) перед поточним місяцем. Цей набір умов теж повинен виконуватись одночасно:
- у платника ПДВ та його відокремлених підрозділів відсутня заборгованість зі сплати ЄСВ та податків і зборів;
- податкову звітність та звітність щодо нарахованих сум ЄСВ подано до контролюючого органу без порушення строків для подання такої звітності;
- ПН/РК подано для реєстрації без порушення строків, визначених у п. 201.10 ПКУ;
- середньомісячний обсяг постачання, зазначений платником податку у ПН/РК, зареєстрованих у Реєстрі, перевищує 500 тис. гривень. У перерахунку на рік це становить 6 млн грн за умови рівномірної діяльності протягом року.
При цьому у поточному місяці:
- значення показника D становить більше 0,05;
- значення показника Pпоточ є меншим ніж значення Рмакс.
Тут взагалі нічого недосяжного немає – треба вчасно здавати звіти, сплачувати податки, вчасно подавати на реєстрацію ПН/РК і продавати товарів/послуг не менше ніж на 500 тис. щомісяця, при цьому нести належне «податкове навантаження» та не лякати контролерів різким зростанням обсягів продажів.
Цікаво, чи враховуватиметься факт своєчасного подання ПН/РК на реєстрацію, якщо при цьому платнику не вистачає ліміту для реєстрації? Формально умову ж буде виконано – ПН/РК подано на реєстрацію вчасно, а те, що для реєстрації забракло ліміту, – так це зовсім інша історія… Втім, ми не рекомендуємо так ризикувати, просто звертаємо вашу увагу на недосконалість цього формулювання умови.
А що нового для зовсім маленьких платників ПДВ?
Вище ми розглянули умови покращення позитивної історії платника ПДВ для бізнесу з оборотами більше 6 млн грн на рік, з колективом працівників більше 5 осіб і т.д. А чи є зміни для маленьких платників ПДВ?
Так, є – для них підкоригували ознаку безумовної реєстрації ПН/РК – у пп. 2 пункту 3 Порядку № 1165, в останньому реченні замінили слова «платників податку» на слова «платників податків». У п. 2 Порядку № 1165 зазначено, що «платник податку» – це платник ПДВ. Відповідно, термін «платник податків» означає платника податків взагалі, не тільки платника ПДВ.
Тепер виходить, що для безумовної реєстрації ПН/РК малому бізнесу потрібно дотриматись таких умов:
- місячний обсяг постачання у поточному місяці – менше 500 тис. грн (без змін);
- обсяг операцій з одним покупцем у поточному місяці – менше 50 тис. грн (без змін);
- сума ПДВ, сплачена у попередньому місяці – більше 20 тис. грн (без змін);
- керівник платника ПДВ є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податків (ось тут слово «податку» замінили словом «податків»).
Остання зміна фактично означає зменшення кількості суб’єктів, у яких керівником може бути одна й та сама особа. Якщо до 9 грудня 2023 перевіряється факт того, що один керівник має бути максимум у трьох платників ПДВ, то після 9 грудня для виконання цього критерію будуть розглядатись всі платники податків, у яких керівником є одна особа, не тільки платники ПДВ (див. таблицю 3). Ймовірно, таким чином хочуть виключити любителів дроблення бізнесу з числа сумлінних платників.
Така ж зміна відбулася і в п. 1 Додатку 2 до Порядку № 1165 (позитивна податкова історія): обсяг постачання поточного місяця не перевищує 1 млн. гривень за умови, що обсяг постачання у поточному місяці за операціями з одним отримувачем – платником ПДВ, не перевищує 100 тис. гривень, та керівник – посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податків. Тут теж слово «податку» замінено на слово «податків», що так само зменшує кількість СГ зі спільним керівником. Обсяги операцій залишаються без змін.
Таблиця 3
Виконання критерію безумовної реєстрації ПН/РК – кількість платників зі спільним керівником
До 9 грудня 2023 р. |
Після 9 грудня 2023 р. |
||
ТОВ А – платник ПДВ і податку на прибуток |
Спільний керівник п’яти підприємств, з яких три – платники ПДВ Критерій пп. 2 п. 3 Порядку № 1165 виконується |
ТОВ А – платник ПДВ і податку на прибуток |
Спільний керівник п’яти підприємств, незалежно від того, чи є вони платником ПДВ. Критерій пп. 2 п. 3 Порядку № 1165 не виконується |
ТОВ Б – неплатник ПДВ, платник податку на прибуток |
ТОВ Б – неплатник ПДВ, платник податку на прибуток |
||
ТОВ В – неплатник ПДВ, платник ЄП |
ТОВ В – неплатник ПДВ, платник ЄП |
||
ТОВ Г – платник ПДВ, платник ЄП |
ТОВ Г – платник ПДВ, платник ЄП |
||
ТОВ Д – платник ПДВ і податку на прибуток |
ТОВ Д – платник ПДВ і податку на прибуток |
Оскарження рішень про неврахування таблиці та ризиковість платника ПДВ
І ще із позитивного – впроваджено можливість адміністративного та судового оскарження. У Порядок № 1165 додано приписи про те, що:
- рішення про неврахування таблиці даних платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку у разі прийняття рішення комісією регіонального рівня; у судовому порядку у разі прийняття рішення комісією центрального рівня;
- рішення про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника ПДВ може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.